Deel dit artikel
-

Online bereik Nederlandse reisbranche krimpt 3 procent

De Europese reisbranche maakt online opmerkelijke bewegingen door. In Nederland daalt het bereik met drie procent, in Engeland stijgt het met 8 procent. Expedia en Priceline blijven de grootste travelsites.

Waarom de schommelingen in bereik zo groot zijn in verscheidene landen, meldt onderzoeker comScore niet. Er is enkel gekeken naar het aantal mensen dat een site bezocht over reizen. Daar vallen sites onder van reisagenten, maar ook portalen over transport en verblijf.

Dit soort sites heeft in Nederland een bereik van 56,6 procent. In België ligt dat aanzienlijk lager met 45,4 procent. De reissector kreeg in dat land ook nog eens de grootste daling in bereik te verduren: 15,5 procent vergeleken met vorig jaar.

Een nadere blik op de cijfers toont dat de top tien voor zestig procent uit Europese reissites bestaat, geheel tegen het gemiddelde beeld op het web in. De Amerikaanse portalen Expedia en Priceline zijn het grootst en kennen verder weinig Europese concurrentie. Opvallend zijn de hoge posities van het Franse treinbedrijf SNCF en Deutsche Bahn, beiden vergelijkbaar met de Nederlandse Spoorwegen.

De Nederlandse Travel-sector is goed voor bijna de helft van de 8,2 miljard euro die webwinkels in 2010 gezamenlijk omzetten.

*) ComScore is een van de sprekers tijdens het dagcongres Emerce eTravel, volgende week donderdag in het Mövenpick Hotel te Amsterdam.

Foto: Jon Curnow (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond