Online bereik Nederlandse tv-zenders: 19 procent

De publieke en commerciële tv-zenders in Nederland bereikten in september 19 procent van hun kijkers niet via televisie maar via een smartphone, tablet of computer. In de zomervakantie was de telefoon de dominante digitale drager.

Dat laat de nieuwe maandrapportage over online kijkcijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) zien. NPO en RTL zijn online de bestbekeken zendergroepen.

De kijkcijferhit van dit kwartaal is het jeugdprogramma Brugklas. Veertig procent van de kijkers ging helemaal niet naar de televisie om het programma live of on demand te bekijken. Die groep pakte de telefoon of tablet om een uitzending te bekijken. Meestal gebeurde dat niet op de dag van de uitzending zelf maar daags erna.

In de maanden juli en augustus keek Nederland bij voorkeur via zijn mobiele telefoon naar digitale televisie (10+ procent) maar in de maand september lag dat weer op het ‘normale’ niveau van tien procent bereik. Tablets en computers scoorden respectievelijk 8,3 en 8,8 procent bereik.

Foto: Bradley Higginson (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug