Deel dit artikel
-

Online bestedingen stijgen in het eerste half jaar met 11 procent naar 11,83 miljard

Nederlandse consumenten hebben in het eerste half jaar van 2018 11 procent meer online besteed dan in de eerste helft van 2017. In totaal gaat het om 11,83 miljard aan online bestedingen, verdeeld over 105,60 miljoen online aankopen. In heel 2018 worden naar verwachting 230 miljoen online aankopen gedaan voor een totaalbedrag van circa 25 miljard.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, hét onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. De cijfers worden vanochtend toegelicht op het evenement Shopping Today in Maarssen.

Van alle bestedingen aan producten en diensten (binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor) wordt in het eerste half jaar van 2018 25 procent online gedaan, tegenover 23 procent een jaar geleden.

 

Van de 11,83 miljard aan online consumentenbestedingen is 6,75 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 14 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overige 5,08 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 7 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2017.

In de eerste zes maanden van 2018 laat de categorie Food/Nearfood met 39 procernt de grootste groei zien qua online bestedingen. De categorie Food/Nearfood is nu al voor het derde opeenvolgende kwartaal de grootste groeier in termen van online bestedingen.

De rol van de smartphone voor online kopers neemt ook nu weer zienderogen toe: inmiddels verloopt 12 procent van alle online bestedingen al via een smartphone. Als gevolg hiervan is het aandeel van laptops en desktops sinds 2016 teruggelopen van 82 tot 73 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond