Online bloemenwinkel Flowder start, met internationale ambities
Een aantal online en e-commerce specialisten lanceert met de IT-specialist uit de bloemenbranche het online bloemenmerk Flowder. In eerste instantie in Nederland en, als het concept aanslaat, op de buitenlandse miljardenmarkt.
Handgesneden bloemen in een op maat samengesteld boeket dat rechtstreeks van de 5.500 kwekers in Nederland via PostNL wordt bezorgd. En dat tegen een verkoopprijs die amper afwijkt van wat de consument in de reguliere bloemenwinkel zou betalen. Dat is het concept waarmee Flowder vandaag van start gaat, na een soft launch begin december.
Losse verkoop of een abonnement met bloemen uit het seizoen. Het moet allebei kunnen. “Behalve met ons aanbod van grote, verse kwaliteitsbloemen onderscheiden we ons ook van anderen in de positionering”, zegt e-commercebaas Merel Braakman. “Flowder is een online lifestylemerk dat niet per se exclusief aan het digitale kanaal is gebonden. Voor nu wel”, maar via partners zou het andere kanalen kunnen betreden.
Die lifestylebenadering uit zich in eerste instantie in de boodschap die aan de vrouwen van 25-45 wordt overgebracht. Via Instagram wordt op inspiratie ingestoken, op Facebook op informatie.
Zoals bij Bloomon kan de klant bij de nieuwe bloemenwinkel een abonnement nemen op regelmatige boeketbezorgingen. Of ze kan een los boeket kopen zoals bij andere internetwinkels. Beiden maken deel uit van het aanbod. “Wat vandaag wordt besteld, wordt overmorgen afgeleverd. Immers, de bloemen worden morgen pas gesneden en daarna bij PostNL aangeboden”, in speciaal ontworpen dozen die ook deel uitmaken van de beloofde ervaring.
Hoeveel het zevenkoppige team dit jaar wil omzetten, houdt Braakman voor zich. Wel wil ze voor het einde van het jaar, met de aandeelhouders, kunnen besluiten of het concept het veronderstelde potentieel daadwerkelijk heeft.
Wanneer dat zo blijkt, gaan de ogen naar de Duitse en Engelse markt. “Dat is goed te doen, omdat we aansluiten op hele goede, Nederlandse kwekers. Onze rozen staan twee weken.”
Bloemenverkoop vindt voor 92 procent nog steeds via het offline kanaal plaats op een markt die in Nederand alleen al een miljard euro groot is.
Investeerders in het nieuwe bedrijf zijn ondernemer Ab Haveman (voorheen van Match Online, een grote IT-leveranciers op de Nederlandse bloemenmarkt), Geert Rietbergen van Emakina en ondernemer Cor Geertsma (ISDC). Merel Braakman werkte eerder onder meer bij Sanoma.
Andere partners bij de oprichting van Flowder zijn Chrysal (bloemverzorging) ondersteunt met product en kennis, Harper Jones (website) en mediabureau The Online Company.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond