Deel dit artikel
-

Online boodschappen in Duitsland komt nog niet echt van de grond

De Duitse consument bestelt online graag mode, elektronica of reizen. Maar volgens een recent onderzoek van het marktonderzoeksbureau NielsenIQ lukt het niet echt met online boodschappen.

Duitsers blijven trouw aan de winkels van Rewe, Edeka, Aldi of Lidl. Duitsland loopt hier echt enorm achter en corona heeft daar niets aan veranderd, zegt retailexpert Thomas Montiel Castro van NielsenIQ tegen persbureau dpa.

Een belangrijke reden is in het grote aantal supermarkten, discounters en drogisterijen in Duitsland. Ook zijn veel grote winkelketens in Duitsland online niet erg aanwezig.

Toegegeven: In steeds meer Duitse steden rijden inmiddels de kleine elektrische auto’s van Picnic en de fietskoeriers van Gorilla’s.

Picnic levert nu aan meer dan 250.000 klanten in meer dan 45 steden in Noordrijn-Westfalen, terwijl Flink bestellingen bezorgt in 41 steden in het hele land. Concurrent Gorillas bezorgt in 23 Duitse steden. ook Keulse retailgigant Rewe, die een voortrekkersrol speelt onder Duitse winkelketens op het gebied van e-commerce, wordt steeds actiever.

De e-commerce omzet voor Rewe is dit jaar opnieuw met ongeveer 50 procent verhoogd , tot meer dan 700 miljoen euro, aldus CEO Lionel Souque. De bezorgingen zijn voor veel marktpartijen totaal onrendabel, en Souque verwacht dat er maar een paar aanbieders overblijven.

Voor de NielsenIQ-expert ligt de grote doorbraak voor online boodschappen vooral in handen van de supermarktketens.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond