Deel dit artikel
-

Online datingbranche huiverig voor pottenkijkers

De online datingbranche is een relatief nieuwe markt. Volgens Jasper Jan de Konink, mede-oprichter van de datingsite voor hoger opgeleiden, e-Matching.nl, zijn er genoeg partijen die ‘er in duiken voor de poen’. “Met een waarborg als die van Thuiswinkel.org, wordt het vervelend, dan krijg je pottenkijkers. Op het moment dat jij als bedrijfsmodel getallen gebruikt die niet kloppen, dan wordt het moeilijk.”

Volgens De Konink zijn er genoeg sites die een abonnement voor drie maanden aanbieden en in kleine lettertjes aangeven dat het automatisch verlengd wordt. Het is maar een van de vele voorbeelden van de ondoorzichtigheid van de markt.

De enige online datingsite die ingeschreven staat bij de Algemene Vereniging Relatiebureaus (AVR), de brancheorganisatie voor relatievorming in Nederland, is e-Matching.nl. Met het gebrek aan transparantie in de markt lijkt het noodzakelijk om op z’n minst meer zelfregulering te eisen. De Konink pleit voor het Thuiswinkel Waarborg. “Dan geef je de consument de juiste garanties.” Zijn site draagt sinds kort het waarborg van de thuiswinkelorganisatie. “Als wij ons werk niet doen, krijgen we op onze donder en hebben we een geschil aan onze broek.” Als je kijkt naar andere grote spelers in deze markt, dan is het volgens de Konink goed mogelijk dat zij geen lid durven te worden omdat er meteen een geschil wordt aangekaart vanwege incasso’s die niet altijd even transparant verlopen.

Garantie

Het Thuiswinkel Waarborg werkt beter dan een partij als de AVR, meent de Konink. “Dat waarborg is bekend bij 80 procent van de Nederlanders. Het biedt garantie voor kopen op afstand en privacy. Dat is allemaal geregeld in de algemene voorwaarden die wij hebben moeten overnemen. Onze hele site is ook doorgelicht.”

De Konink is langs geweest bij de andere grote partijen om het waarborg onder de aandacht te brengen. “Daar was en is nog weinig belangstelling voor, terwijl ik denk dat het voor hun ook belangrijk gaat worden. De consument moet weten waar ze aan toe zijn.”

Zelfregulering

Grote partijen hebben de positie om niet mee te werken aan zelfregulering. “Maar ze zouden de kar moeten trekken. Hoe meer betrouwbare online winkels er zijn, hoe beter het is voor de totale markt. In de relatiebranche zijn het nog voornamelijk cowboys. Het is een bepaalde stroperigheid in de markt.” Relatieplanet noemt de Konink een nette speler. Over andere concurrenten is hij niet altijd even positief. “Ik heb geprobeerd de stroperigheid te doorbreken. Maar zolang partijen vooral met zichzelf bezig zijn, blijft dat steken, ze moeten er uiteindelijk zelf voor kiezen.”

Als de grote partijen zich aansluiten, dan volgen al snel kleinere partijen, zo meent De Konink. “Dan ziet de consument al snel in welke andere sites hij geen energie hoeft te steken.” Hij meent dat het voor de hele branche beter zou zijn als datingsites transparanter zouden worden.

Concurrentie

“Met Google Trends kun je vrij simpel zien wie de grote spelers zijn op dit gebied. Je hebt relatieplanet en daarnaast Lexa die als uitdager behoorlijk de aanval inzet. Zij proberen uiteraard het marktleiderschap van Relatieplanet aan te vallen. Wij komen in de buurt van Parship”, aldus de Konink, die hierbij wel opmerkt dat zaken als omzetcijfer natuurlijk ontbreken.

De datingsites, die met alle advertenties zo zichtbaar zijn online, gaan weinig met de billen bloot als het op harde cijfers aankomt. Met alle openheid, De Konink laat weten per dag 200 inschrijvingen erbij te krijgen, wil ook hij nog niet laten weten wat de omzet is. “Dat doet niemand in deze branche. Iedereen blijft een beetje om elkaar heen draaien. Als we al de cijfers van nieuwe leden geven, dan kunnen anderen makkelijker onze conversie berekenen.”

Hoeveel betaalde en gratis leden er zijn, ook daarover laat de Konink zich niet uit. Wel geeft hij aan niet te schermen met onredelijk hoge ledenaantallen, een van zijn grote ergernissen bij concurrenten. Zo werd Parship in België ooit beboet vanwege het schermen met een ledenaantal dat enkele nullen teveel had. Een concurrerende datingsite had een rechtszaak aangespannen om de werkelijke aantallen boven tafel te krijgen. Leden die 16 weken staan ingeschreven en nog geen betalend lid zijn, worden verwijderd. “Andere sites geven aan dat ze op 1200 nieuwe leden per dag zitten, dat is eerder 800 per dag. Dat kan je redelijk inschatten als je het bijhoudt.” Volgens De Konink heeft e-Matching.nl meestal tussen de 25.000 en 30.000 leden op de site.

Omzetcijfers

De omzet hoeft niet per se openbaar voor De Konink. “Als ik inschat hoeveel er omgaat in de wereld van online dating in Nederland, dan ligt dat tussen de12 en 20 miljoen euro. Het zijn geen megaomzetten. Het wordt anders als je het hebt over een bedrijf als Meetic, actief door heel europa.” In Nederland is Lexa eigendom van Meetic, dat onlangs een partnership sloot met het Amerikaanse Match.com met omzetcijfers die richting de half miljard euro gaan. De Konink: “Als je kijkt naar de wereldwijde omzet van grote bedrijven, dan is online dating niet bijzonder te noemen.”

De datingsite e-Matching.nl zet in op het serieuze deel van dating. “Andere maken reclame voor fundating, dat is niet onze insteek.” De Konink zegt het niet met zoveel woorden, maar doelt hiermee op sites als Lexa, die ook de gelegenheidsdater accommodeert. “Bij ons is het een voorwaarde dat iemand single moet zijn. Mensen die enkel seks zoeken en geen vaste relatie, en dat in een profiel zetten bij ons, worden verwijderd.” Andere datingsites maken aparte rubrieken voor verschillende doelgroepen. “Wij houden ons daar verre van”, laat De Konink weten, die met e-Matching.nl het braafste jongetje van de klas lijkt te willen zijn. “Desnoods krijgen we dan minder bezoek.”

Het verdienmodel van e-Matching.nl draait voor het leeuwendeel op betaalde lidmaatschappen. De Konink: :We hebben wel een adverteerder op site, maar daar is weinig ruimte voor, dat doen we zo min mogelijk. We willen mensen niet lastig vallen als ze al betalen. Onze strategie gaat om het bij elkaar brengen van mensen, waarbij je hoopt dat een groot deel betaald lid wordt.” Een consument betaalt bij e-Matching.nl 15,95 per maand om toegang te hebben tot alle mogelijkheden.

Deel dit bericht

14 Reacties

megasponsor

Je kan ook zelf en gratis je buddy zoeken op bijvoorbeeld skype of tagged

Pieter

Relatieplanet en Lexa.nl bij elkaar draaien al een omzet van ruim 20 miljoen, ik schat de totale markt in nederland incl. erotische datingsites op ruim 35 miljoen euro per jaar.  Verder is de datingmarkt niet jong, Onehello.nl was een van de eerste grote spelers (opgegaan in Relatieplanet) en ruim tien jaar geleden van start gegaan.

Jannemiek - Emerce

@Pieter, In dit artikel gaat het om de online datingbranche waarbij de erotische sites niet zijn meegenomen. Mag ik vragen hoe je zelf aan je berekening komt dat Relatieplanet en Lexa op een omzet van 20 miljoen komen? Is dat een ruwe schatting of heb je harde cijfers? Wat betreft de 'leeftijd' van de markt, ik ben het met je eens dat het niet echt jong meer te noemen is. Wat dat betreft zou meer transparantie zo odnerhand ook niet vreemd zijn.

Henk

Buiten de 'grote jongens' zijn er heel veel nichespelers die volgens mij goed draaien qua omzet. E-matching, zoals hierboven gemeld, maar ook een specialist als funkyfish oid. Er zijn denk ik nog genoeg niches in de datingmarkt die onontdekt zijn.

Jannemiek - Emerce

@Henk, Werk je zelf bij de site die je noemt? Ik ben wel benieuwd hoe je weet dat F-fish goed draait qua omzet.

miriam

goedemorgen, oh ja Henk, vertel eens, welke niches zijn er nog te bedenken volgens jou? Het behoort toch maar om een ding te gaan en dat is liefde? Miriam

Henk

Funkyfish.nl en nog wat anderen, zag ik onlangs voorbij komen bij een van die 'Je-groeit-lekker-snel-en-je-omzet-groeit-lekker-mee' awards/verkiezingen van Deloitte/Accenture/PWC/Loey Awards/FD etc. Sorry dat ik niet meer weet welke, maar al die dingen lijken ook op elkaar. Bovendien doen die christelijke sites in de US het enorm goed qua omzet, dus misschien valt die lijn door te trekken? Niches die belangrijk zijn bij een partnerkeuze lijken me bijvoorbeeld: Alleenstaande ouders (las laatst over bijv. http://www.madcompany.nl), gescheiden, specifieke religie, dom danwel slim (e-matching.com), rijk… 

Stefan van den Berg

Met stijgende verbazing dit artikel gelezen. Jasper Jan de Konink heeft nog nooit contact met mij/ Lexa gezocht laat staan dat hij bij ons langs is geweest om over een waarborg te praten. Wij hebben zelf enkele jaren geleden al geprobeerd ons aan te sluiten bij de Thuiswinkel Waarborg. Voor ons is het echter onmogelijk om lid te worden omdat wij geen Nederlands bedrijf zijn maar onderdeel van het Franse Meetic SA. Buitenlandse leden worden door de Thuiswinkel organisatie niet toegestaan. Wat Jan Jaap wel goed aangeeft is dat Lexa.nl en Lexamore.nl onderdeel zijn van Meetic, de grootste speler ter wereld op het gebied van online ontmoetingen. Dat wordt je alleen door de focus te leggen op kwaliteit van de site en de wensen van de bezoeker altijd centraal te zetten. Mede daarom is Lexa is staat geweest om altijd te blijven groeien. Wat betreft de getallen..Meetic is beursgenoteerd waardoor wij simpelweg geen lokale gegevens m.b.t. member aantallen en omzet vrij kunnen geven. Dit geldt ook voor Parship en Relatieplanet. Kortom, Jasper Jan ik heb persoonlijk veel respect voor E-Matching maar gedraag je voortaan ook als 'nette partij' en spreek niet alleen voor eigen parochie. De datingmarkt is inmiddels veel volwassender dan dat en met dit soort cowboy praktijken (om in jouw termen te blijven) kom je echt niet veel verder. Probeer daarom voortaan echt in contact te komen met je collega's in het vak, je mag mij altijd bellen. Stefan van den Berg Managing Director Meetic/ Lexa Nederland

JW

Ik voel hier een date aankomen… 🙂

Jasper Jan de Konink

@ StefanDat Meetic een internationaal bedrijf is kan volgens mij niet betekenen dat je geen lid zou kunnen worden van Thuiswinkel Waarborg. Hoe verklaar je anders dat H&M wel lid zijn? Zij achten de Nederlandse markt blijkbaar zo belangrijk dat zij zorgen in de Nederlandse instituties deel te nemen, zodat consumenten de waarborgen krijgen die ze verdienen.En wat betreft dat contact zoeken, dat heb ik met jouw voorgangers gehad en inderdaad niet met jouzelf. Maar ik neem aan dat je zelf nog eens een poging waagt om je wel aan te sluiten bij Thuiswinkel, want dat mogen jullie klanten toch van jullie verwachten?

Naira

@?Bij ons is het een voorwaarde dat iemand single moet zijn. Mensen die enkel seks zoeken en geen vaste relatie, en dat in een profiel zetten , wordenbij ons verwijderd.? Andere datingsites maken aparte rubrieken voor verschillende doelgroepen. Er zijn ook andere online matchmakers, die dezelfde benadering hebben op hun sites. be2.nl, bijvoorbeeld, richt zich op mensen die geinteresseerd zijn in langdurige relaties en daarvoor hebben we zelfs een wetenschappelijke test ontwikkeld op basis waarvan een match wordt gemaakt en stellen personen aan elkaar voor die qua persoonlijkheid bij elkaar passen. Iemand die alleen voor de sex gaat, zal zeker niet door de wetenschappelijke test komen. Daar is be2 te serieus voor!

George

Als er een site is die 100 % fake is dan verdient Lexa deze score!! Het zijn de grootste sjoemelaars met ledenaantallen en ook worden na betaling je berichten niet altijd doorgezonden…
ze willen immers maar al te graag dat je zolang mogelijk lid blijft van hun malafide clubje.

Piet Jan de Koningin

Als er één site is die de schijn opwekt dat ie er puur voor de poen is, dan is het E-matching. Een ongelooflijk oubolige web 1.0 site waar geen zak gebeurt aan innovatie of klantvriendelijkheid. Navigatie is een RAMP! Je zoekresultaat is een lijst met honderden nicknames zonder foto(!) waar je geacht wordt met je muis over ieder van die honderden namen te hoveren (ja echt) om een piepklein fotootje plus sumier profiel te zien … (zucht…kan het erger….)
Wat mij betreft een klassiek voorbeeld van een site op internet pleuren, reclame maken, achteroverleunen (NUL INNOVATIE) en de bankrekening vol laten lopen. Schande!

Patricia

Beste Stefan van Meetic/Lexa,

Zou ik jou ook eens mogen bellen? Er is bij mij namelijk een onverklaarbare €20 afgeschreven, maar helaas is Lexa/Meetic niet te bereiken. Zowel telefonisch als per mail niet. Dus ik zou graag met je in contact komen over bovenstaande verdwijning.

Groet,
Patricia
info{@}biketouramsterdam.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond