Emerce Fashion: ‘Online fashionmarkt groeit 50 procent tot 2025’

De Europese online modemarkt groeit komende jaren met de helft tot 175 miljard euro. Dat verwacht althans Cross-Border Commerce Europe, dat Zalando als grootste platform aanwijst.
Tot 2025 groeit de totale retailmarkt in Europa’s zestien grootste markten met tien procent tot 525 miljard euro. De online verkoopkanalen daarentegen zullen aanmerkelijk grotere stijgingen laten zien. Op het web en via apps liggen de omzetten tegen die tijd op 175 miljard euro, oftewel 33 procent van het totaal. Dat is de helft meer dan nu.
Deze groei wordt ondersteund door c2c marktplaatsen als Vinted die tweedehands duurzame mode aanbieden.
Kennisinstantie Cross-Border Commerce Europe schetst: “Verwacht wordt dat de Europese vraag naar mode in 2022 sterk zal worden beïnvloed door de sterk stijgende prijzen. De stijgende vracht-, energie-, grondstof- en arbeidskosten worden doorgerekend in de prijzen die de consument betaalt.”
“Nu blijkt, gezien de aanzienlijke toename van het aantal online retourzendingen, dat de inflatiedruk steeds meer van invloed is op het winkelgedrag van klanten; er wordt beschreven hoe klanten, nadat ze iets hebben gekocht, bij het bekijken van hun banksaldo tot de ontdekking kunnen komen dat ze niet zoveel geld hebben als ze dachten.”
Consumenten zijn tijdens corona meer online gaan kopen en blijven dat doen, volgens Carine Moitier van de Europese kennisinstantie. “Veel van het online winkelgedrag dat tijdens de pandemie is ontstaan, is er voor de lange termijn.”
De grootse partijen in de online modewereld zijn op dit moment marktplaatsen:
Foto: madras91 (cc)
Op 22 september vindt Emerce Fashion plaats in Amsterdam.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond