Deel dit artikel
-

Online koper laat zich leiden door vergelijkingssites

Vergelijkingssites worden meer en meer een vast onderdeel voor de consument wanneer er online naar een product gezocht wordt. Meer dan een derde van de consumenten koopt een product via een dergelijke site en zoekt, zowel online als offline, niet verder.

Dat blijkt uit de Internet Market Monitor van GfK.

De 6 grote spelers trekken meer dan 83 procent van alle zoekopdrachten binnen. Dit zijn de sites van Vergelijk, Kieskeurig, Prijsvergelijk, Beslist, Tweakers en Kelkoo.

Verder blijkt, niet geheel onverwacht, dat de consument bij duurdere aankopen vaker producten online vergelijken.

GfK brengt de omzet uit verschillende markten in kaart, onder meer door kassagegevens dagelijks te verzamelen. Dit in combinatie met een consumentenonderzoek, resulteert in de Internet Market Monitor.

Aan de hand van deze cijfers verwacht GfK dat de omzet via internet in de komende 6 jaar zal verdubbelen. De cijfers zijn niet onrealistisch, van 4 miljard euro in 2009, naar 8 miljard euro in 2015.

Het zullen in 2015 vooral reizen en mobiele telefoonabonnementen zijn die online worden aangeschaft. De verwachting is dat de omzet in deze markten in 2015 voor de helft online plaats zal vinden.

Beslist liet dinsdag nog weten dat koopjesjagers die zich online begeven steeds minder waarde hechten aan de naam van een webwinkel. Belangrijker is om bij productvergelijking op andere factoren te kunnen zoeken.

Bron foto: jeff leigh (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond