Deel dit artikel
-

Online marketing scoort laag bij MKB

Online marketing is voor veel MKB-ondernemers nog onbekend terrein. Slechts de helft van de MKB’ers maakt gebruik van marketing via internet. En 48 procent heeft bijvoorbeeld geen idee wat de aanduidingen SEO en SEA betekenen. Dat blijkt uit een onderzoek van InfoTrade in samenwerking met Business Compleet onder 734 ondernemers.

Een kwart doet helemaal niks om online beter zichtbaar te zijn. 42 procent combineert marketing via internet met andere vormen van promotie. Een kleine groep, slechts 7,5 procent, beperkt zich volledig tot internet om reclame te maken voor producten of diensten.

Om te adverteren bij de normale zoekresultaten gebruiken veel bedrijven Google AdWords. Van de ondervraagde MKB’ers maakt slechts achttien procent gebruik van AdWords, waarvan zes procent regelmatig. De overige groep gebruikt het niet. De redenen die ze hier voor opgeven zijn dat ze menen dat AdWords niet interessant is voor hun bedrijf. Vaak hebben ze ook simpelweg nog niet van deze advertentiemogelijkheid gehoord.

De kleine groep die wel gebruik maakt van AdWords doet dit vooral omdat het ze veel naamsbekendheid oplevert en het bedrijf zichtbaarder maakt op internet. Ook vinden ze de kosten lager dan die van een traditionele mediacampagne, vinden ze de advertenties effectief en kunnen ze eenvoudig het budget bewaken.

Tekstadvertenties hebben veruit de voorkeur bij het MKB. Bijna de helft van de gebruikers van AdWords past tekstadvertenties toe, gevolgd door dynamische zoekadvertenties (16 procent) en beeldadvertenties (14 procent). Adverteren op Youtube (5,5 procent) en via advertenties met productvermeldingen als Google Shopping (3 procent) zijn duidelijk minder populair. Slechts 5 procent maakt gebruik van zogeheten remarketing of retargeting.

Hoewel resultaten van SEO en SEA voor een MKB’er groot kunnen zijn, beheert een belangrijk deel (55 procent) van de bedrijven die aan online marketing doen hun eigen AdWords account. 12 procent laat het over aan hun eigen marketing of communicatieafdeling. Slechts 12 procent huurt een professional in of heeft een eigen AdWords-specialist in dienst die de online campagnes verzorgt.

Voor het onderzoek van InfoTrade en Business Compleet werden 734 MKB’ers ondervraagd: 302 van hen waren ZZP’er en 242 directeur van de onderneming.

Deel dit bericht

5 Reacties

Patrick Lotte

Er liggen nog zoveel kansen voor het MKB. Voor een goede AdWords campagne is echter wel een kleine investering nodig. Door gebrek aan budget loopt daarom een groot deel van het MKB achter de feiten aan.

Marie

Bij mkb bedrijven ontbreekt het voornamelijk aan kennis van de mogelijkheden. Je hebt al snel het idee dat er onnodig geld wordt uitgegeven. Ik heb daarvoor een bedrijf ingeschakeld ( netstar.nl ) die de campagnes voor een redelijk tarief beheert. Daarnaast wordt ik met regelmaat op de hoogte gebracht van de resultaten d.m.v. een rapportage. Spelenderwijs maak ik mezelf wegwijs in de mogelijkheden.

Peter

Een goede Adwords campagne opzetten kost ook veel tijd, het is voor mij lastig alles te overzien en ook nog het optimale uit mijn budget te halen. Sinds kort heb ik mijn Adwords uitbesteed aan DoubleSmart en ik zie een duidelijke verbetering in de resultaten.

Raul

Het mkb heeft leer geld nodig. Gewoon geld stoppen in nieuwe dingen om te leren hoe het werkt en wat het effect is.

Anders de 1 maand gratis trials gebruiken van bijvoorbeeld Crazy Egg

Guido Marchal (SEO-SNEL)

SEO is vaak een grote investering voor het MKB. Komt nog bij dat SEO tijd nodig heeft voor het effect zichtbaar is. Terwijl met SEA direct resultaten zichtbaar zijn. Het is dus ook vaak lastig om tussen SEO en SEA te kiezen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond