Deel dit artikel
-

Online mediabestedingen Europa naar 18,6 miljard

Adverteerders gaven in de eerste helft van 2016 voor 18,6 miljard euro aan reclamegeld uit in Europa, een toename van 13,4 procent. Mobiele display en search zijn de grootste drijvers achter de groei.

Dat blijkt uit het halfjaarrapport van IAB Europe, AdEx Benchmark H1 2016, over de reclame-uitgaven in de aangesloten landen.

Mobiele display en search zijn samen elk goed voor een groei van circa zestig procent ten opzichte van vorig jaar. Bij elkaar opgeteld gaat het om een bedrag van 3,8 miljard euro, oftewel: twintig procent van alle budgetten. De uitgaven aan digitale videoreclame namen ook significant toe met 46 procent, tot 1,6 miljard euro. Dat staat voor negen procent van het totaal.

De cijfers die IHS Markit samenstelde:

De onderzoeker verwacht dat de reclamemarkt over heel 2016 met 10,5 procent groeit. Een deel van die vertraging wordt gewijd de betrekkelijk hoge uitgaven die in de zomerperiode plaatsvonden in het kader van de sportzomer.

IHS Markit noemt het nog steeds een drempel dat er geen universele ‘digital currency’, een algemeen geaccepteerde en breed ingezette digitale meetmethode bestaat.

Foto: DeMaGius (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond