Deel dit artikel
-

Online meubelwinkel Home24 van start in Nederland

De enige miljardenmarkt op internet die nog niet wordt aangesproken is die van meubels. En de mensen achter Zalando en Groupon willen daar verandering in brengen. In Duitsland zijn ze al live met Home24. En nu ook in Nederland.

Naar nu blijkt ging afgelopen maandag de site Home24 in Nederland live. De site beoogt nationaal en internationaal de grootste webwinkel in zijn soort te worden. Het opmerkelijke van de Nederlandse lancering: de winkel is helemaal leeg, er staan geen schappen, banken of stoelen in. Niets.

Eind januari ging de site Möbel-profi.de in een nieuwe jasje, met een nieuwe naam en een nieuwe strategie live. Het bedrijf achter Groupon in Europa en Zalando, het Duitse Rocket Internet van de investeringsbroers Samwer, stapt in en gaat onder de merknaam Home24 de markt op. Het doel: binnen een jaar internationaal marktleider zijn met de online verkoop van meubels.

Uit een gelekte e-mail (pdf) blijkt dat er al een team actief is in Australië, India, Turkije, Zuid-Afrika en Zuidoost Azië. Het is niet duidelijk of dat puur verkoopteams zijn of ook technisch ondersteunend. De Europese activiteiten worden, net als bij Zalando, vanuit Berlijn bestierd. De vacaturesectie van Home24 is ambitieus groot.

Nederland krijgt binnenkort met Home24 te maken, al staat niet vast wanneer de winkel officieel van start gaat.

Dat de schappen hier nog leeg zijn, betekent niet dat er niet gebouwd wordt aan een marktpositie. Het team is druk bezig met marketingtechnische voorbereidingen.

Home24.nl is degelijk ingericht om een hoge positie in de zoekmachines in te nemen. Er staan veel teksten en rubrieken op die Google alvast moeten vertellen waar Nederlanders binnenkort banken, stoelen, lampen, bedden en kasten kunnen kopen.

Daarnaast is een Facebookpagina opgezet, met nu 27 fans, waar nu al doorlopend wordt geïnformeerd over meubels en wonen.

Het is niet duidelijk wie de Nederlandse activiteiten leidt.

Foto: Taber Andrew Bain (cc)

Deel dit bericht

13 Reacties

Rob Bogaers

Blij met de komst van deze site! Een oude relatie attendeerde me er al op met de opmerking:’je markt wordt pas volwassen als Rocket er in stapt..” Of dat waar is weet ik niet, maar het is weer een bevestiging dat we drie jaar geleden als pionier geen slechte keuze hebben gemaakt!

Gijs Vroom

@Rob

Daarentegen heb ik gister begrepen dat in Duitsland partijen zich rotschrikken als Rocket in een markt stapt, omdat ze maar weinig overlaten voor de concurrentie.

Rob Bogaers

@Gijs

Ik ben geen concurrent qua verdienmodel, dat scheelt. Wij verkopen namelijk zelf niks aan consumenten, maar zijn sec een intermediair tussen de retailers en consumenten in. Juist voor een partij als Wehkamp is dit een concurrent die afgelopen jaar ook veel actiever is geworden met het aanbieden van meubels en bedden. Voor ons is het des te interessanter om de lokale retailers te verzamelen en online winkels. Dus, voor de bewustwording en retail Nederland ben ik erg blij met hun komst. Wij varen onze eigen koers gericht t.o.v. de grote online aanbieders. 🙂

Bert Kroondijk

De meubelsector in Nederland is zo vreselijk conservatief, dat ik vrees dat er binnenkort nog veel meer faillisementen volgen. Al deze ondernemers zitten aangesloten bij retail-, dan wel inkooporganisaties die ook al uit arrenmoede met elkaar gaan fuseren. Het ergste is eigenlijk dat bij dit soort organisaties mensen met visie horen te zitten, waar al die traditionele muebelondernemers met hun veel te grote showrooms van afhankelijk zijn, maar die er zelf ook geen donder van begrijpen. Ik ben ondertussen bij twee van deze clubs geweest met een clicks en bricks concept, waar zelfs Home 24 niet eens aan kan tippen. Ze snappen het gewoon niet. Denken nog steeds in colecties waar geen consument op zit te wachten.Deze branche is volledig terminaal en ligt allang aan het infuus. De vraag is wie er nu de stekker uittrekt of dat er nog iemand opstaat met visie en reanimatievermogen. Zouden het dan toch weer de Mandemakers of Poppeliers jongens zijn? Door de sector verguisd, maar wel ondernemers met lef. Ik zie uit naar Home 24. Ben benieuwd hoe de sector hier op gaat reageren. Tenzij die tegen die tijd dood is…

Daan Tol

Ik denk ook dat de komst van een dergelijke grote speler de online meubel markt een grote push kan geven. Het helpt de markt volwassen te worden. Moeten ze natuurlijk een piece of the pie overlaten voor de rest 😉

Lennert Pieters

Goed nieuws! Elke dag komen er weer nieuwe partijen op de markt met hun eigen visie van de toekomst. Er zullen er nog meer volgen.

Geert-Jan Smits

Wel opvallend dat Home24 nog steeds niet live is met een webshop in NL. Ik denk dat vooral de Trendhoppers van deze wereld het loodje gaan leggen met de komst van Fashion4Home en Home24. Persoonlijk geloof ik meer in een multi-channelbenadering, zoals we dat ook met Flinders.nl proberen uit te rollen. De consument wil toch vaak even zitten op een bank of stoel. Alleen heb je daar geen 2000 m2 voor nodig in bijvoorbeel het lege Villa Arena te Amsterdam 🙂

Erwin Hijlkema

Wij merken aan alle kanten dat de bedden branche zeer conservatief is. Stenen Winkeliers die midden in de nacht gaan sms’en dat wij aan oneerlijke concurrentie doen. Leveranciers die zich geen raad weten met klagende winkeliers. Ze denken niet na over hun klanten en wat die willen. Wij juichen de komst van Home24 toe. Beetje leven in de brouwerij!

Geert-Jan Smits

Overigens heeft Zalando tegenwoordig ook een categorie Wonen. Ben benieuwd of dit de vervanging is voor Home24.nl of een extra concurrent.

Noud

Mooi om te zien dat een partij als Rocket Internet hier in duikt, dat zal de traditionele markt absoluut onderste boven gooien. Daar kunnen specialisten als babyzaken, met ook een compleet anders assortiment, van profiteren. Uitdaging ligt waarschijnlijk in multichannel. Een grote groep klanten kiest vanuit vertrouwen vaak voor een partij met een winkel. Home24 zal dit vertrouwen vermoedelijk winnen via een giga-tv-campagne. Het testen van een bed blijft echter lastig via een webshop…

Meubilex

Een beetje herrie in de markt kan geen kwaad en een creatieve ondernemer vindt wel weer een manier om zich van een dergelijke concurrent te onderscheiden.

Womedi

Fijn dat jullie ook komen in Nederland en mensen hierbij stimuleren om meer online meubels te bestellen.

Elise

Mooi om te zien dat hier aandacht aan wordt besteed. Ben benieuwd hoe de marketing voor deze Rocket “start up” zich online zal profileren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond