Deel dit artikel
-

Online omzet Blokker naar 168 miljoen, dubbel verlies

De omzet van Blokker.nl groeide in 2017 met een kwart. De online verkopen in Nederland zijn goed voor vijftien procent van het totaal. De online groei kon niet voorkomen dat het verlies verdubbelde naar 344 miljoen.

Zojuist publiceerde Blokker de financiële resultaten waar de retail- en financiële markt met belangstelling naar uitkeken. Vorig jaar zette het concern een strategische koerscorrectie in en nu wordt duidelijk wat het resultaat daarvan is.

In een poging tot optimisme verwoordt de directie zijn houding met: “Uitrol strategie ligt op schema, maar herstructurering drukt zwaar op resultaat 2017.”

De omzet daalde van twee miljard naar 1,6 miljard euro. Alle retailsegmenten krompen, zowel Huishoud als Speelgoed als Wonen. Laatstgenoemd segment zag de omzet halveren van 333 miljoen naar 160 miljoen euro.

Over de online omzet is Blokker cryptisch. Er lopen drie entiteiten door elkaar: Blokker Holding, Blokker.nl en Blokker in Nederland.

Deze uitspraak over online zegt daarom inhoudelijk weinig: “De groei van de online activiteiten heeft zich het laatste jaar bij bijna alle winkelketens voortgezet. Niettemin is er in het totaal een kleine daling zichtbaar als gevolg van de eerdergenoemde verkoop van Leen Bakker en Intertoys. Van 173 miljoen in 2016 naar 168 miljoen euro in het afgelopen jaar. Blokker.nl maakt een groei door van 25%. De online verkopen bij Blokker in Nederland maken inmiddels 15% uit van de totale omzet.”

Het retailbedrijf verwacht 2018 ook met rode cijfers af te sluiten maar doet geen uitspraak over de verwachte verliezen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond