Deel dit artikel
-

Online omzet in tweede kwartaal 10 procent lager

In het tweede kwartaal van 2022 was de online omzet van de detailhandel 10 procent lager dan een jaar eerder. Dat meldt het CBS dinsdag.

De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de multichannelers, was 11 procent lager. Pure webwinkels zetten 9 procent minder om.

De fysieke detailhandel deed het beter. De totale detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2022 ruim 3 procent meer om dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De hogere omzet heeft te maken met hogere prijzen, het volume nam namelijk wel met ruim 3 procent af.

Vooral supermarkten profiteerden van de hogere prijzen. In de foodsector was de omzet bijna 3 procent hoger ten opzichte van een jaar eerder. De prijzen namen de afgelopen kwartalen flink toe, maar het volume lag ruim 5 procent lager.

De non-foodsector zette 6 procent meer om dan in het tweede kwartaal van 2021. Het volume was vergelijkbaar met een jaar eerder. Binnen de non-foodsector waren grote verschillen tussen de branches. Vooral kledingwinkels en schoenenwinkels boekten grote omzetstijgingen. Meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en in witgoed zetten juist minder om dan
vorig jaar. De volumes in deze branches daalden in het tweede kwartaal met 9 tot 13 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond