Deel dit artikel
-

Online omzet Nederlandse supermarkten: 450 miljoen

Nederlandse supermarkten hebben in 2014 voor 450 miljoen aan boodschappen verkocht via internet. Dat is 55 procent meer dan het jaar ervoor, wat tevens Europa’s grootste groeipercentage is.

Dat blijkt uit het periodieke onderzoek van Syndy, het bedrijf dat tot gisteren nog Syndicateplus heette. Het bedrijf exploiteert een online dataplatform voor supermarkten en hun leveranciers.

Hoewel de groei in termen van omzet aanzienlijk is, neemt het aantal shoppers iets minder hard toe: 36 procent. Dat houdt in dat het gemiddeld besteed bedrag per consument toeneemt. Anders gesteld: wie de online supermarkt eenmaal ontdekt heeft, geeft er makkelijk meer geld uit.

De groeicijfers zijn het resultaat van investeringen in IT, logistiek en de eigen organisatie. Toch laten de cijfers van Syndy een kleine spagaat zien, wat de zogeheten last mile betreft.

Het aantal afhaalpunten bij supermarkten groeide in Nederland afgelopen twee jaar van 45 tot 350. Dat is een kleine verachtvoudiging. Hoe comfortabel die afhaalpunten ook zijn, de consument wil zijn boodschappen thuisbezorgd krijgen. Tachtig procent wil dat, aldus het onderzoek.

Ook internationaal geven de meeste retailers de voorkeur aan een pick up point-strategie. Retailers zullen de consument argumenten moeten gaan geven om toch naar de winkel te rijden.

In Nederland is Albert Heijn de marktleider met 55 procent marktaandeel. Andere supermarkten zijn ook druk bezig hun online strategie op te tuigen.

Foto: Kate ter Haar (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond