Deel dit artikel
-

Online overheidsdiensten meer in trek

Twee op de vijf mensen Nederlanders maken gebruik van online overheidsdiensten. Nederland staat hiermee wereldwijd op een tiende plaats. Dit zegt onderzoeksbureau Taylor Nelson Sofres in een vergelijkende studie. Zorgen over de veiligheid van deze online diensten zijn echter toegenomen.

Van de Nederlanders maakt 41 procent "wel eens" gebruik van de online diensten die de overheid aanbiedt, zo wordt geconstateerd in het rapport . Het aandeel Nederlanders dat geen gebruik maakt van deze diensten is gedaald van 69 procent vorig jaar naar 59 procent momenteel. Dat is nog altijd een meerderheid.

Een belangrijk obstakel voor het gebruiken van online overheidsdiensten is nog steeds de veiligheid, of beter gezegd de perceptie daarvan. Het aantal Nederlanders dat zijn bedenkingen heeft bij het verstrekken van persoonlijke informatie aan de overheid via internet, is in vergelijking met vorig jaar gestegen met twee procent. Het aantal mensen dat dit wel veilig vindt is jgedaald met één procent. Momenteel heeft 22 procent er vertrouwen in, 72 procent van de Nederlanders plaatst vraagtekens.

Dat neemt niet weg dat "het geven van persoonlijke informatie aan de overheid" een van de grote groeiers is onder de online diensten. Het werd vorig jaar nog in tien procent van de gevallen gedaan, nu is het goed voor zeventien procent van alle online handelingen bij overheidssites. Deze categorie valt samen met "betalingen aan de overheid" te kenmerken als transacties. Online afrekenen met de overheid doet nu acht procent, tegenover vijf procent vorig jaar.

Transacties zijn daarmee nog in de minderheid (een kwart van de totale handelingen), het overgrote deel van de Nederlanders komt naar de sites om informatie te zoeken (31 procent, tegenover 24 procent vorig jaar). In vergelijking met andere landen staat Nederland op een tiende positie, aan kop staat Zweden, waar 57 procent van de inwoners gebruik maakt van online overheidsdiensten, gevolgd door Noorwegen (56), Singapore (65), Denemarken (53) en de Faeröer Eilanden.

Volgens Taylor Nelson Sofres, dat het moederbedrijf is van NIPO, is het opvallend dat landen waar veel gebruik wordt gemaakt van internet niet per definitie ook succesvol zijn met online overheidsdiensten. Dit geldt bijvoorbeeld voor Groot-Brittannië, waar dertig procent van de mensen gebruik maakt van de diensten, terwijl 42 procent internet gebruikt. De Britten eindigen hiermee als voorlaatste in de rangschikking.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond