Deel dit artikel
-

Online platforms meer verantwoordelijk voor consumentenrechten en productveiligheid

De grenzeloze markt van online platforms moet een gelijk speelveld worden op het gebied van consumentenrechten en productveiligheid. Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) kondigt in een Kamerbrief aan dat zij in Europees verband gaat inzetten op meer (wettelijke) verantwoordelijkheden voor de platforms richting consumenten.

Nu ligt de verantwoordelijkheid vaak nog uitsluitend bij de aanbieder van producten en diensten op een platform, zoals derden die hun producten via bol.com of Amazon aanbieden. Nieuwe maatregelen moeten ervoor zorgen dat ook de platforms verantwoordelijkheid krijgen. Dat moet niet alleen gelden voor Nederlandse platforms, maar voor de hele Europese Unie én voor platforms van buiten de EU die zich richten op de Nederlandse of Europese markt.

Het kopen en verkopen via een online platform moet qua consumentenrechten en productveiligheid meer gaan lijken op het winkelen in bijvoorbeeld een supermarkt, zegt Keijzer.

De winkel haalt actief de rotte appels uit het schap en geeft een klant geld terug als een verpakking kapot gaat of haalt een onveilig product uit de winkel.

Het past bij een inmiddels volwassen sector en bij het realiseren van verbeterde consumentenbescherming om tot afdwingbare afspraken komen, zegt de staatssecretaris. Bijvoorbeeld over het geven van informatie, wie verantwoordelijk is voor consumentenregels als bedenktijd, productveiligheid en de rol van een platform bij klachten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arry - nice

Dit is bij wet goed geregeld in Nederland alleen is dat niet algemeen bekend. De consument kan altijd reclameren bij de verkopende partij, d.w.z. van wie hij/zij de factuur heeft ontvangen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond