Deel dit artikel
-

Online reclamebestedingen Nederland groeien tot 1,3 miljard

Adverteerders gaven in 2013 voor 1,3 miljard euro uit aan reclame via digitale kanalen. Dat is een stijging van 8,4 procent. Het IAB-onderzoek van Deloitte laat zien dat videoreclame in Nederland groter is dan op mobiel.

Vanochtend verscheen het jaarlijkse adspend-rapport (PDF) dat laat zien hoe adverteerders in Nederland hun digitale euro’s uitgaven. De cijfers zijn inclusief bestedingen bij Google en Facebook.

De onderverdeling:

  • Search: 544 miljoen (+14,3%)
  • Display: 520 miljoen (+6,8%)
  • Classifieds: 191 miljoen (-2,1%)

Display laat een opvallend beeld zien. Veertien procent, of 73 miljoen euro, van het displaybudget gaat naar videoreclame. Een groot deel daarvan gaat naar YouTube. Deloittes Roel van Rijsewijk kan aangeven welk deel dat is. Nog eens tien procent van de displaybestedingen ging vorig jaar naar het mobiele kanaal. Tweederde was op telefoons te zien, een derde op tablets.

Nog meer dan video en mobiel waren de displayuitgaven aan programmatic buying, ook wel aangeduid met automated trading of RTB. De bestedingen hierbij nemen met een 35,5 procent toe van 76 miljoen naar 103 miljoen euro.

Op basis van de actuele marktontwikkelingen denkt Deloitte dat de online reclamebudgetten in 2014 met 6,8 procent zullen stijgen. Daarmee daalt de groei met ongeveer een derde.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond