Deel dit artikel
-

Online restaurantgids IENS verwijt Koninklijke Horeca Nederland stemmingmakerij

Online restaurantgids IENS overweegt juridische stappen tegen horecaorganisatie KHN wegens ‘stemmingmakeríj’. Boekingssites rekenen te hoge bemiddelingskosten, vertelde Koninklijke Horeca Nederland aan de vooravond van de Horecava in Amsterdam. Met name marktleider IENS kreeg weer een lading kritiek over zich heen.

Koninklijke Horeca Nederland heeft al langer kritiek op IENS. Zo kunnen restaurants een contract afsluiten met IENS, waarmee de reserveringen via die site lopen. De direct boekbare restaurants staan standaard bovenaan, niet de restaurants met de beste beoordelingen. Dat is volgens Koninklijke Horeca Nederland niet goed voor ondernemers; niet goed voor consumenten en ook niet voor IENS als ze een onafhankelijke reviewsite willen blijven in Nederland.

Maar de branchevereniging klaagt ook over de hoge kosten. IENS zegt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals door Koninklijke Horeca Nederland wordt gesuggereerd. ‘Per reservering betalen restaurants ons een vast bedrag van 1,50 tot 2 euro. Dan kom je in de verste verte nog niet in de buurt van de 47.000 euro die KHN noemt,’ zegt Niels Keizer, algemeen directeur van IENS.

IENS is een online platform dat werkt op basis van no cure no pay, vervolgt Keizer. ‘Dat betekent dat restaurants alleen een bedrag per couvert betalen indien de reservering ook daadwerkelijk plaatsvindt. Het is in feite een marketingkanaal dat ook direct rendement oplevert, in tegenstelling tot andere marketingkanalen.’

De jongste aantijgingen beschadigen de goede naam van IENS en haar relaties en diskwalificeren bovendien de ruim 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten, zo stelt IENS. Die ook heeft opgevangen dat KHN mogelijk zelf werkt aan een online reserveringssysteem. ‘Wellicht dat ze nu de spotlights zoeken om de aandacht op zichzelf te vestigen,’ zegt Keizer. ‘Concurrentie juichen we toe, daar profiteren onze relaties en de consument uiteindelijk alleen maar van. Maar als de geruchten kloppen, dan betreuren we het ten zeerste dat KHN op deze manier de aandacht zoekt ten koste van ons.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Jop

Nu krijgt iens een vette review. En nu weten ze wat het is om pispaal te zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond