Deel dit artikel
-

Online supermarkt Crisp haalt 75 miljoen euro groeigeld op

Crisp heeft 75 miljoen euro nieuw groeikapitaal opgehaald bij investeerders en kondigt de overname van Eetfabriek aan. Daardoor stapt het in de markt van de kant en klare maaltijdbezorgingen.

De investering, die eerder plaatsvond maar nu pas bekend wordt gemaakt, brengt het totaal aan extern opgehaald durfkapitaal boven de honderd miljoen euro. In 2019, een jaar na oprichting, wist de onderneming vijf miljoen bij particulieren op te halen. Twee jaar daarna stapten de eerste fondsen ook in, in een ronde die dertig miljoen euro opleverde.

De helft van de ronde is afkomstig van de bestaande langetermijninvesteerders. Bij de nieuwe investeerders zit weer een aantal Nederlandse topondernemers en bestuurders met waardevolle ervaring, zoals Adriaan Mol (oprichter Mollie), Sander van der Laan (voormalig CEO Action en Albert Heijn) en Joes Daemen (oprichter logistiek ontwikkelaar Somerset Capital Partners).

Het geld wordt gebruikt om de fundamenten van het bedrijf te verstevigen. Dat houdt in: vergroten van het werkgebied naar België. Dat vond in juni plaats. “Alleen al in de afgelopen vier weken verdubbelde de online versmarkt weer in bestellingen.” Daarnaast gaat het geld naar een eigen wagenpark, dat toegroeit naar honderd procent elektrische bezorging.

Mede gedreven door de lancering van een nieuw aanbod relevante non-food artikelen en de expansie naar België afgelopen zomer, groeide het totaalassortiment van Crisp vanaf begin dit jaar met 36 procent.

Naar nu bekend wordt, rondde Crisp eerder deze maand de overname af lokale leverancier Eetfabriek. Deze firma uit Zwanenburg is gespecialiseerd in de bereiding van verse maaltijden en maaltijdcomponenten. Het was al een grote toeleverancier voor Crisp en wordt er nu onderdeel van. Ze omschrijven hun werk als: “We maken verschillende maaltijden, soepen, sauzen en desserts.”

Directeur Tom Peters van Crisp: “Eetfabriek was al jaren vaste leverancier bij Crisp en samen hebben we dit kanaal nu opgeschaald van plek 21 naar de top-3 grootste lokale bronnen die aangeboden worden via onze app.” Hun werk staat in de app onder het kopje ‘Vers bereid door Crisp’.

Volgens Quote heeft Crisp in Nederland ruim 750.000 actieve gebruikers die gemiddeld voor net iets minder dan 85 euro per keer bestellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond