Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59 procent

Nederlandse consumenten hebben voor 637 miljoen euro gekocht via buitenlandse webwinkels in 2016. Dit is een groei van 24 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (2015: 513 miljoen). Er wordt vooral meer geshopt bij Chinese webwinkels, want de uitgaven bij Chinese webwinkels nemen met 59 procent toe. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Chinese webwinkels winnen duidelijk aan populariteit. Waar in 2015 nog 23 procent van de cross-borderuitgaven werd besteed op Chinese websites, ligt het aandeel van China in 2016 op 30 procent. In totaal geven Nederlanders 190 miljoen uit op Chinese websites (+59 procent ten opzichte van 2015). China is vooral erg populair voor het kopen van telecomproducten, IT en consumentenelektronica.

Buurland Duitsland is na China het populairst voor Nederlandse cross-bordershoppers. 15 procent van de Nederlandse cross-borderbestedingen gaat via Duitse webwinkels. Groot-Brittannië staat op een derde plaats met een aandeel van 14 procent.

Ruim één op de vier Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2016 één of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,5 miljoen cross-borderkopers 637 miljoen euro uitgegeven via buitenlandse webwinkels in 2016. De cross-borderuitgaven stijgen hiermee met 24 procent ten opzichte van 2015. In totaal is het cross-borderkanaal verantwoordelijk voor 3 procent van de totale online bestedingen in 2016 (2015: 3 procent).

Van alle cross-borderbestedingen gaat 384 miljoen (60 procent) naar de aankoop van producten en 253 miljoen (40 procent) naar diensten. De bestedingen aan producten, zoals telecom, kleding en speelgoed, zijn met 41 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar, waar de cross-borderuitgaven aan diensten, zoals vliegtickets, een groei van 5 procent noteren. De groei van de cross-borderbestedingen komt dus voornamelijk door het feit dat Nederlanders meer producten via het buitenland zijn gaan kopen.

Net als binnen de totale online bestedingen van de Nederlandse markt, is de sterkste groei in cross-borderuitgaven terug te zien in het segment schoenen & lifestyle. De cross-borderbestedingen binnen dit segment stijgen met maar liefst 125 procent. Ook speelgoed en kleding laten een sterke cross-bordergroei zien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug