Deel dit artikel
-

Online wijnhandel wacht op dozenkopers

Het wil nog niet echt vlotten met de online wijnverkoop. Amazon, ’s werelds grootste webwinkel, probeerde het zelfs, maar trok zich weer terug uit de complexe markt. Misschien dat de iets betere wijn meer klanten gaat lokken. Engeland geeft het voorbeeld.

Vrouwen kopen bij voorkeur een geliefde wijn in een bekende winkel. Oudere consumenten vertrouwen internet niet. En jongeren tot 35 jaar hebben geen idee welke wijn te bestellen. Dat ontdekte Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, die afgelopen voorjaar voor het Productschap Wijn onderzocht waar wijnkopers bij voorkeur hun flessen halen. Haar observaties zijn weinig hoopgevend. Zelfs liefhebbers laten het internet links liggen; zij kopen bij de speciaalzaak of de groothandel.

Wie koopt dan wel wijn online? Mannen van 35 tot 50 jaar die een voorliefde hebben voor bestelgemak en voordeelprijzen. Mannen van middelbare leeftijd met een middelmatige smaak. Niet echt de early adopters die je in dit domein zou verwachten, en zeker niet de early majority.

Voor de meerderheid is het internet geen goede plek om wijn te kopen. Bij webwinkels kun je het doorgaans alleen per dozijn aanschaffen en het aanbod is zo uitgebreid dat keuzes maken lastig is. Het is veel eenvoudiger een paar flessen wijn te kiezen bij de supermarkt of slijter om de hoek. De doorsnee Nederlander komt helemaal niet aan dozen toe, want een gemiddeld huishouden ontkurkt slechts 2,5 fles per maand. En slechts een derde van alle flessen mag meer dan drie euro kosten.

Vier jaar geleden werd geschat dat webwinkels slechts een half procent van alle wijnverkoop in Nederland voor hun rekening nemen. Het is een minimale nichemarkt. Al zal een optimist daaruit afleiden dat het groeipotentieel enorm is. Juist omdat online shoppen alleen aantrekkelijk is voor klanten die dozijnsgewijs kopen, moeten webslijters op heavy users mikken. Dat zijn mensen die bereid zijn iets extra te betalen voor iets betere wijn. De top van de markt (ongeveer 7 procent van alle wijnkopers) geeft meer dan 4,50 euro per fles uit. Deze groep bestaat overwegend uit welopgeleide kostwinners en welgestelde gepensioneerden. Daarvan shopt slechts een klein deel online.

Branded community

Nederland verschilt daarin niet wezenlijk van andere landen in Europa. In West-Europa is het aantal dozijnkopers beperkt, in Zuid-Europa is de aankoop van wijn een ritueel waarbij het web slechts een beperkte rol speelt. In de nieuwe wereld gelden echter andere spelregels. Daar zijn behalve talloze kleine leveranciers ook grote merkhuizen actief. In Australië, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Chili en Argentinië wordt een groot deel van het aanbod bepaald door leveranciers als Gallo, Lindemans, Robert Mondavi en Concha y Torro, die populaire blendwijnen verkopen.

Wijn als branded commodity, dat maakt het aanbod minder complex. Als voorbeeld kan het wijnmerk Yellow Tail dienen. Deze Australische wijn werd tien jaar geleden gelanceerd op de Amerikaanse markt, en inmiddels wordt onder dat ene label meer wijn verkocht dan het complete volume aan Franse wijnen in de Verenigde Staten. Maar het succes van Yellow Tail is een klassiek voorbeeld van massamarketing. De wijn wordt massaal verkocht door de discounter Costco, de grootste wijnverkoper in de Verenigde Staten. Maar hoewel merken als Yellow Tail de verkoop minder complex maken, spelen webwinkels nog steeds een marginale rol in de verkoop.

Het is wel geprobeerd. Amazon heeft twee jaar geleden een serieuze poging gedaan wijn op te nemen in zijn assortiment. Boeken, cd’s, dvd’s – waarom zou het met wijn niet lukken? Weliswaar vergt wijn speciale aandacht bij opslag en transport, maar daarvoor had Amazon een sterke partner gevonden in het bedrijf New Vine Logistics (NVL), gevestigd in de beroemde Napa Valley. Bedoeling was de bezorgkosten laag te houden. Insterstate sales zijn in Amerika, al sinds de drooglegging, echter erg ingewikkeld. Webwinkels hebben een speciale ontheffing nodig. Amazon besloot dan ook voorlopig van wijnverkoop af te zien.

Voor wijnliefhebbers is dat jammer. In de opzet van Amazon werd namelijk de complete long tail toegankelijk gemaakt. Amazon wilde zijn verkoopkanalen openstellen voor kleine wijnboeren die bereid waren een deel van hun voorraad (al vanaf twee dozen) onder te brengen in het centraal pakhuis, om van daaruit de hele VS te bedienen. Bij gebleken succes had hetzelfde model toegepast kunnen worden in Europa.

Dat model was interessant voor kleinere wijnleveranciers. Zij kunnen namelijk niet goed concurreren met de grote leveranciers die hun merkwijnen aanbieden via de grote retailers. Kleinere leveranciers zijn afhankelijk van de tussenhandel die doorverkoopt aan speciaalzaken. Daar gaat veel marge aan verloren. Kleinere wijnboeren proberen daarom aan directe verkoop te doen. Het merendeel zet daarvoor eigen webwinkels in, maar dat aanbod is gefragmenteerd en de verzending kost een fortuin. Met hulp van NVL had Amazon deze wijnboeren directe verkoop kunnen aanbieden voor een fractie van die kosten.

Met of zonder Amazon staat de internationale wijnverkoop wel aan de vooravond van een trage kanteling. In Engeland is al te zien hoe grote internationale merkleveranciers in de detailhandel geleidelijk de plaats innemen van goedkope landwijnen uit Frankrijk, Italië en Spanje. Soepele drinkwijnen in flessen met herkenbare labels zijn ook voor de Europese consument interessant. In Engeland wordt bovendien al een achtste van het totale volume verkocht door clubs, postorderbedrijven en webwinkels. Het zijn net als in Nederland doorgaans de ietwat beter gesitueerde klanten die in webwinkels kopen, vandaar dat online verkoper Tesco nu zijn aanbod uitbreidt met betere wijnen.

Experimenteerders

In Nederland zien we een vergelijkbare koers bij AH Wijndomein, dat zich sinds 2008 op experimenteerders en kenners richt met iets betere wijnen dan in de supermarkt beschikbaar zijn. Jumbo is net begonnen met wijnverkoop. De groothandel Baarsma Groep heeft zijn aanbod gespreid over online verkoopkanalen als de Wijnbeurs en Voordeelwijn, terwijl Grapes Unlimited sinds een jaar aan de weg timmert met Grapy.nl. Met name Grapy lijkt zich te richten op jongere wijnkopers (en vrouwen) die geleidelijk van goedkope wijn doorschuiven naar een betere kwaliteit.

Daar zit wellicht groeipotentieel in, als de potentiële klanten over de ‘dozendrempel’ worden geholpen en de wijnmerken uit de nieuwe wereld ontdekken. Want mannen van middelbare leeftijd met een middelmatige smaak, daar valt niet veel eer aan te behalen.

Deel dit bericht

25 Reacties

Gee

Dat kopen van hele dozen tegelijk vind ik nog steeds echt een doorn in het oog. Waarom kun je als consument niet eerst eens beginnen met 2 of 3 flessen bestellen i.p.v. gelijk 6 stuks? In het eerste geval had ik zeker al meerdere malen eens wat uitgeprobeerd via een leuke online wijnshop.

Sven

leuke niche zijn ook biowijnen toch gewoon per stuk, koop ik wel eens bij vinaison.Wellicht is spreekt biologisch ook een jongere doelgroep aan, of dat goed loop weet ik echter niet. Online kiezen blijft echter lastig, op dat punt kan er nog wel e.e.a. verbeterd worden met duidelijke brands, smaken en recenties van consumenten.

Frank Rozendaal

Als kersverse online wijnverkoper kan ik me totaal niet vinden in dit artikel. Ik ben twee maanden bezig met http://www.biologischewijnwinkel.nl en de dozen vliegen de deur uit. Ik zit in een niche, dat helpt, maar "algemene" Nederlandse wijnshops als http://www.wijnvoordeel.nl en http://www.vindict.nl draaien ook prima.  Dat het Amazon niet lukt in de VS wil niet zeggen dat alle wijnshops een marginaal bestaan leiden. Ik mis ook Gary Vaynerchuk in dit artikel. Als er iemand is die bewijst dat online wijnverkoop prima uitkan (ook in de VS!) dan is hij het. Hij draait $ 45 miljoen omzet met zijn http://www.winelibrary.com …. O, bestellen per fles is bij mij geen probleem. En boven de 70 euro geen verzendkosten. Tot zover de reclame voor http://www.biologischewijnwinkel.nl 😉

Astrid Stoops

Er zijn in Nederland wel degelijk webshops waar je niet gelijk een dozijn hoeft te bestellen. Bij http://www.kijkopwijn.nl kun je bijvoorbeeld een doos met 6 flessen samenstellen. Je kunt dus 6 verschillende flessen uitproberen. En bevalt iets dan bestel je de volgende keer gewoon wel een volle doos. Geen gesjouw meer met flessen, maar bezorging aan huis (tot in de keuken of wijnkelder desgewenst…)

Aldo

Ik ben inmiddels 4 jaar vanuit een ecommerce rol actief in de wijnmarkt. Het artikel, of eigenlijk de observatie van Kitty Koelemeijer klopt naar mijn idee niet.  Ten eerste is het Amazon experiment vlak voor de start gestrand vanwege de complexe wetgeving mbt het op afstand leveren van alcoholische dranken. Elke staat in de VS kent zijn eigen wetgeving en regels.  Daarnaast is het zo dat het aantal online wijnshops enorm aan het groeien, al enkele jaren is dat zo en volgens mij zou dat niet mogelijk kunnen zijn als het geen winstgevende business is.  Dat je als consument niet een doos met bv zes verschillende wijnen kunt bestellen ligt vaak aan tekortkomingen in de webwinkel software. Het wordt steeds beter, maar in Nederland lopen we in de online wijnmarkt technologisch behoorlijk achter. Daarnaast denk ik dat de wijnverkopers nog altijd teveel vanuit zichzelf denken en moeite hebben klantprofielen samen te stellen.  Om Albert Heins Wijndomein, de Nederlandse Wijnbeurs en Wijnvoordeel (Baarsma) nou experimenteerders te noemen is echt onterecht. Juist deze twee ondernemingen investeren al geruime tijd in e-commerce en met succes.

Bart Houtman

Onze klanten ( http://www.wijn-club.nl & http://www.eemlandwijnen.nl ) vragen ook vaak wijnen per fles. Deze service bieden we dan in sommige gevallen dan ook, echter is het standaard aanbieden van deze optie voor ons niet interessant omdat het verwerken van deze bestellingen om een voorraad vraagt, waardoor de prijs voor de klant uiteindelijk wat zal stijgen. Dit omdat wij zonder voorraad werken! Echter zijn wij wel van mening dat een onbekende wijn eerst geproefd dient te worden, vandaar dat we binnenkort wel met een "kopen per fles" concept komen. 80% van onze klanten weten precies wat ze willen hebben, en bestellen dan vaak meer dan 1 doos van dezelfde wijn.

Ralph Michels

Dit stuk/onderzoek zit vol met verkeerde analyses, conclusies en zelfs feitelijke onjuistheden. Ik zie het totaal anders. De wijnmarkt wacht op business model innovatie. Ik heb er derhalve maar een blog artikel aan gewaagd: http://twinklemagazine.nl/weblog/2010/12/wijn-online/index.xml  

TvdH

Altijd goed om te zien dat een artikel reacties oproept, zeker ook kritische. Over analyses valt te discussieren en feitelijke onjuistheden (die uiteraard voorkomen moeten worden) kunnen we in dit soort reacties corrigeren. Misschien kan iemand uit de (online) wijnhandel eens vertellen wat de bezorgkosten per fles, per (halve) doos en container zijn. Als je bij de bron begint, dan is het voor de wijnboer in Frankrijk, Chili, Australie of Napa Valley ondoenlijk om kleine hoeveelheden te verschepen. Die is dus afhankelijk van voorraadhoudende tussenhandel. Wat kosten toevoegt in de waardeketen. Vandaar dat de aanpak van Amazon zo interessant was, want door kleine boeren gelegenheid te bieden hun voorraad op te slaan bij NVL en zelf actief te worden als verkoper op de wijnmarkt van Amazon is het logistieke probleem van die long tail ineens een stuk kleiner. Dat is een nieuw business-model, dat zo naar Europa overgeplaatst kan worden – even los van formele beperkingen. Een omzet van 45 miljoen in de Verenigde Staten is respectabel vanuit kleine ondernemersoptiek, maar desondanks marginaal. Praat eens met <a href=" http://wixxi.editme.com/GeerlingsWade">Huib Geerlings</a> (Nederlandse oprichter van Geerlings & Wade) en vraag waarom de aandelen van zijn bedrijf nu voor millicenten verkocht worden. Alle grote initiatieven in de VS zijn inmiddels deflated. Kom eens met een schatting van het volume of marktaandeel van online wijn in Europa of zelfs Nederland en leg dan uit waarom de verkoop van individuele flessen online gaat concurreren met de verkoop om de hoek. Ik vrees dat ook dan blijkt dat online wijn marginaal is en blijft. Er zijn talloze experimenten en talloze trotse ondernemers die kunnen vertellen waarom hun handeltje wel boven het maaiveld uitsteekt, maar dat maaiveld heeft een laag gemiddeld niveau. De volumes zijn laag. Niet voor niks is De Telegraaf weer opgehouden met wijnverkoop. De verkoop van de Volkskrant hangt op circa 200 dozijn per maand, alle gratis reclame in de krant ten spijt. Hoeveel marge wordt daarop gemaakt? Baarsma en Albert Heijn worden niet genoemd als experimenteerders – AH experimenteerde een generatie geleden al in de pastorale markt met Vrienden voor de Goede Wijn. Er wordt slechts gesignaleerd dat grote verkopers zoals Tesco in de UK en AH of Grapy in Nederland wat avontuurlijker worden in hun aanbod, en dus interessant voor experimenteerders in hun klantenkring. Een waarlijk interessant experiment trof ik aan bij <a href=" http://underdogwinemerchants.com/">Underdog Wine Merchants</a> die iets doet met branding van op zich heel behoorlijke wijnen en <a href=" http://www.octavinhomewinebar.com/">verpakking</a&gt; die zich beter leent voor verzending. Vast en zeker kunnen de marktkenners hier meer interessante experimenten noemen. Of betere analyses geven. Oh, en dat onderzoek van Kitty Koelemeijer voor het Productschap Wijn was gebaseerd op een groepsinterview. Daar kun je eigenlijk helemaal geen kwantitatieve conclusies aan verbinden. Al vermoed ik dat de observatie dat grotere wijnkopers doorgaans middelbare mannen zijn wel correct is. Maar er zijn ook zat jonge liefhebbers; genoeg voor een nichehandeltje. Wat is er trouwens mis met een markt waarin hobbyisten een belangrijke rol spelen? Dat is juist een interessant scenario voor e-commerce… …grinnek

TvdH

Nog even uitgezocht. Voor individuele bezorging rekent [url= http://www.vinologix.com/ ]Vinologix[/url] van Ralph Michels een slordige zes euro per fles; voor een dozijn is dat circa zeventig eurocent per fles.  Nogal wiedes dat klanten per doos kopen.

Hans Voorn

@TvdH Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik in 2005 de eerste in Nederland was die een longtail online wijnhandel begon met http://www.BuyYourWine.nl. Toen en nu had je al http://www.1855.com, ook een longtailer. We leverden toen al en nu nog steeds flessen per stuk en ook 1 fles wijn kan je laten leveren. Kosten zijn afhankelijk van je contract met TNT, SelectVracht of DHL ongeveer 3-4 euro voor een doos van 6. Vinologix is DHL en wat je daar ook ziet is dat een extra kostenverhogende factor is dat je breukvrije dozen moet hebben. Als je die niet gebruikt zit er breuk in ongeveer 40% van de leveringen. Een groter probleem voor de long tailer is dat de importeurs niet per fles leveren. En met 5000 verschillende wijnen, krijg je dan dus een enorme voorraad en kan je niet meer met virtual warehousing werken.

Ralph Michels

Overigens, wat Hans Voorn beschrijft is precies de reden waarom Amazon het licht uitgedaan heeft. Consignatieverkoop was voor Amazon een vereiste. Dat is echter bij wet verboden in de VS dus ging het verhaal niet door. Ergo, een longtailer moet dus alle voorraad zelf nemen. Van een product dat ook nog eens aan bederf onderhevig is. H?t recept om snel failliet te gaan als longtailer. 1855.com (beursgenoteerd) is dit dan ook overkomen. Nu een doorstart gemaakt, maar het gaat nog steeds niet heel jofel. Zelfde geldt voor Wine.com in de VS. Amazon.com was/is aandeelhouder. Enorme omzetten (veelvoud van WineLibrary). Interstate shipping geen probleem. Waarom? Omdat ze de wijn ook daadwerkelijk inkopen. Gevolg: giga hoge kosten en Wine.com heeft al 100-en miljoenen dollars verbrand en heeft al meerdere keren aan de rand van de afgrond gestaan waarna de investeerders de boel weer vlot trokken. Ik geloof zelfs dat ze al failliet zijn geweest, maar toen heette het nog Wineshopper.com. Daar heeft Amazon dus wat van opgestoken Kortom, de wijze waarop de markt nu georganiseerd is, kan een longtailer alleen maar markt pakken als hij heel veel geld heeft en heel weinig fouten maakt. Of, en dat is precies de conclusie die ik trek in mijn stuk bij Twinkle, als de entititeiten in de waardeketen aan business model innovatie gaan doen. Wijnproducenten die retailers als klant zien door schapruimte in te kopen aldaar. Exact het model waar Amazon.com groot mee geworden is en ook in de wijnmarkt wilde toepassen

TvdH

Belangrijkste punt is dat internet in theorie de onvolkomenheden van de traditionele handel zou kunnen wegpoetsen. De praktijk is echter anders. De charme van wijn is dat het een van de weinige producten is die nog echt in een enorme diversiteit wordt aangeboden. Elke individuele producent kan makkelijk een website en een webshop openen, maar wereldwijde distributie is voor die kleine leveranciers ondoenlijk. Dat lukt zelfs Gallo niet. Logistieke tussenschakels blijven nodig. En als je dat uit-mapt, is een soort centraal boekenhuis voor wijn de beste oplossing.  Amazon en NVL hadden dat mooi voor mekaar, maar regels en wetten blijken een belemmering. Net zoals we ook in Europa belemmerende regels en BTW-systemen hebben. Zou je die wegnemen, dan is althans opslag en distributie doelmatiger op te zetten. En daar kunnen kleine en grotere webshops op inpluggen. Loop je echter nog steeds tegen het probleem van die flessen aan. Alle verhalen over individuele verzending ten spijt, is aankoop van enkele flessen voor het leeuwendeel van ons consumenten geen goede oplossing. Kom je toch weer bij dozen uit. Bij dozijnen of half-dozijnen. Of bij boxwijn, voor mijn part. Met die analyse en conclusie is niet zoveel mis. Overigens heeft het ook wel z'n charme, die complexiteit. Zo valt er nog wat te ontdekken. Maar online wijn blijft nog wel even een marginale business. Wat ze bij Thuiswinkel.org ook beweren.

Hans Esser

Ik wil Hans Voorn niet op de tenen trappen maar toen hij in 2005 als eerste de lucht in ging toen waren wij al aan onze tweede advontuur bezig met wijnabonnement.nl…. In 2000 gingen we online met Le Chateau (consignatie verkoop, zelf rechtstreeks vanuit producenten in het buitenland) tot het binnen twee jaar verkocht werd aan chateauonline, een van de grote spelers online. Wijnabonnement is nog steeds aktief, ik wil niet zeggen dat het allemaal makkelijk is maar het is wel belangrijk om een duidelijke visie te hebben en vooral focus. Het idee wat vele hebben om de grootste online assortiment te brengen is niet reel, het logistiek traject blijft in alle opzichten een groot struikelpunt dus je moet creatief zijn met de middelen die je hebt. Houd het simpel en cut the crap. Kijk om je heen en bedenk eens wat je toegevoegde waarde is, daar worden de meeste niet vrolijk van denk ik…. Maar ik kan je verzekeren dat consumenten vandaag niet gek zijn en overal doorheen weten te prikken dus het zal niet makkelijker worden.

Miranda

Onze leverancier deslijter.com heeft dat gelukkig allang begrepen en levert zelfs gewoon een fles of een combinatie van losse flessen ivm verzendkosten gecombineerd met gewone dranken

Ed

Mijnwijndomein.nl is een jaar gelden op de nederlandse markt gekomen met een geheel nieuw wijnconcept . Een digitale wijnkelder waar de wijnkliefhebber zijn eigen virtuele wijnkelder beheert. vanuit deze kelder kan men wijn bestellen, beheren, afroepen en zelf vrienden uitnodigen om en kijkje te nemen in haar of zijn kelder. We zijn in 1 jaar flink gegroeid , hebben een grote groep klanten en te vreden klanten. We hebben een ruim assortiment met meer dan 950 verschillende wijnen We Zien dat klanten bewust op zoek zijn naar een specfieke wijn en die hebben we dan ook vaak voor hem . Zo niet dan zoeken we de wijn gewoon voor de klant. Je moet service bieden en vertrouwen . Het is dus absoluut niet dozen schuiven. Je moet de klant ook uitgebreid informeren voor de wijn, domein. land, streek en oogstjaar enz . Als de klant wil proeven kan dat bij ons . Wij hebben maandelijks proefpakketten van 3×2 flessen wijn en men kan naar de landelijkw proeverijen komen. Kortom er is zeker een plaats voor onelinen wijnverkoop maar je zult meer moeten doen dan alleen dozen schuiven .

Jaap Huisman

Ik ben het ook totaal niet eens met dit artikel, wij verkopen goede kwaliteit wijnen voor een lage prijs maar de dozen vliegen de deur uit.

Dennis Schrauwen

Ik vind dit toch een beetje een vreemd artikel. De online wijnverkoop is al enige tijd één van de snelst groeiende online vergebieden. Het artikel lijkt je echter bijna voor gek te verklaren als je erin wilt stappen.

En dat vind ik jammer. Want onze doelgroep (voornamelijk zwangere vrouwen) bevinden juist heel veel online en kopen hun alcoholvrije wijnen graag bij ons http://www.tijdvooralcoholvrij.nl.

En zo zijn er (ook binnen de wijnmarkt) genoeg niches die nu online willen kopen of dat anders zeker in de nabije toekomst willen doen.

Sylvia

Dank u voor de goed writeup. Het was in feite een pretpark
met het. Kijk op Geavanceerd om meer toegevoegd aangenamer van u!
echter, kunnen we communiceren?
sorry voor het slechte nederlands.

pandora sale

Pandora’s jewelry and charms have been around for nearly 30 years and is sold in more than 50 countries worldwide. Customers can also customize their jewelry. “Each piece can be customized and tells a story about one’s life.

P. Bosch

Tegenwoordig is de wijnverkoop via internet redelijk wat toegenomen. De website http://www.wijnpakkettenonline.nl heeft hier perfect op ingespeeld. Een professionele en betrouwbare webwinkel die erg gebruiksvriendelijk is. Selectie op wijnstreek, wijnland, wijnkleur, druivensoort en smaaktype is mogelijk. Consumenten kopen wijn gegarandeerd veilig en betrouwbaar bij http://www.wijnpakkettenonline.nl.

Max

Zozo al veel wijnwebwinkels zie ik.

Bernd

Inmiddels zijn we weer wat jaren verder en is wijn on line kopen best wel goed ontwikkeld. Dat merken wijn ook bij https://www.lekkersapje.nl wijn voor mensen met humor. Uiteindelijk gaat het erom of je de wijn lekker vindt, en niet om al het geblaat eromheen. Alhoewel er bij ons best wel wat te blaten valt, want we hebben gewoon mooi spul, sorry wijn.

Wijnand - Bubbles by Bruud

Interessant dat in 2010, het jaar dat wij begonnen met http://www.proseccoslijterij.nl al zoveel gediscussieerd werd over online wijnverkoop.
Inmiddels hebben we ook longtail webshops http://www.franciacortaslijterij.nl en http://www.trentodocslijterij.nl en volumes groeien gestaag door.
Toch valt mij op dat veel van bovenstaande punten: Centrale logistiek, kosten per fles bij kleine bestellingen, enorme hoveelheid van hobbybedrijven etc nog steeds actueel is en dat de grote internet partijen als Amazon en Bol nog niet zijn toegetreden.
Wat is ieders kijk hierop?

Natascha - Vinopio Sterke dranken & Wijnen

Wij bij http://www.vinopio.be verkopen wijnen online per fles, de normale flessen van 75cl wereldwijnen maar ook de grotere flessen XL flessen, magnum en 5 liter flessen zijn per stuk verkrijgbaar.

En we hebben prima filters zodat je kan zoeken op smaak! Zeker een aanrader voor de “wijn-dummie”. Van goedkopere wijnen tot dure wijnen.

☑ Keuze uit 800+ wijnen ☑ Gratis verzending vanaf €100 ☑ Wijn Bestellen Per Fles ☑Wijnen online kopen of bestellen voor de beste prijs/kwaliteit

Groetjes Natascha

Henk Bol - Tokajwijn.nl

Veel zal afhangen denk ik van de gemiddelde prijs per fles. Kost de wijn in je webshop € 5,- dan is verkoop per fles niet rendabel. Bij een hogere prijs per fles, zoals je bij dessertwijnen ziet, is dat een ander verhaal. Ook gezien deze achtergrond heb ik vanaf het begin bij http://www.tokajwijn.nl verkoop per fles gepromoot. Is ook onderscheidende positionering richting de dozenverkopers. Zou je kunnen stellen dat de wijnspecialist in de niche eerder per fles moet / kan aanbieden dan de generalist / dozenschuiver?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond