Online winkelgedrag verandert door coronavirus

De Nederlandse consument winkelt tegenwoordig meer online in de ochtend, tijdens werktijden, en minder in de avonduren. Die tijd lijkt gereserveerd voor privé vermaak. Men is ook minder mobiele gadgets gaan kopen in 2020.
Dat zijn slechts twee van de vele trends die zichtbaar zijn in het online oriëntatiegedrag van de Nederlandse consument. Techsite Tweakers.net deelt tien geïllustreerde inzichten met Emerce die gedragsveranderingen in beeld brengen.
Allereerst wordt duidelijk dat we vooral heel veel meer zijn gaan shoppen op internet. Dat is lang niet altijd een keuze uit luxe, want de winkelsluitingen dwongen retailers gewoonweg om alternatieve afzetkanalen te gebruiken. Afhankelijk van de branche kunnen omzet en siteverkeer makkelijk tussen de twintig en vijftig procent zijn toegenomen in vergelijking met 2019.
Tweakers’ Pricewatch, een productvergelijker voor consumentenelektronica, toont dat er in coronatijd meer online wordt gewinkeld onder werktijd – en dan met name tussen 8.00 en 12.00 uur – en relatief minder in de avonduren.
“Vooral in maart, tijdens de eerste lockdown, is een enorme piek zichtbaar in de aankoopinteresse voor onder andere monitoren, toetsenborden, webcams en muizen. We zien daar tientallen procenten stijging”, schrijft Bart Zoetmulder, “met uitschieters naar honderden procenten. Opvallend is de belangstelling voor webcams. Deze productcategorie leidde voorheen een redelijk onopvallend bestaan in de Pricewatch.”
De commercieel directeur van DPG Technologie vervolgt: “Dat veel mensen het afgelopen jaar meer aan huis waren gekluisterd, is in de data ook af te lezen aan de aankoopintentie bij andere, minder ‘zakelijke’ productgroepen. Zo nam na de eerste maand van het jaar het aantal Pricewatch-clicks op koffiezetapparaten, keukenmachines en blenders toe. Niet alleen het gesprek bij de koffieautomaat werd gemist, ook de koffie zelf.”
Door de beperkte vakantiemogelijkheden, het uitblijven van fysieke events en het feit dat men zich vooral in en rond het huis moest zien te vermaken, bleef de aankoopintentie van camera’s bijvoorbeeld duidelijk achter bij de cijfers in 2019. Hetzelfde ging op voor andere mobiele gadgets. Te denken valt aan items als e-readers, navigatiesystemen en powerbanks. Dit soort producten werd doorgaans veel gekocht voor gebruik onderweg en rond vakantieperioden.
Foto: Blake Patterson (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Sander - Giftomatic
Op kantoor is er nog wat sociale controle, dus kom je niet weg met uitgebreid online shoppen, thuis kan dat een stuk eenvoudiger.
Nina - Boetiek.nl
Dit soort onderzoeken zijn onwijs interessant en vaak ook erg verklaarbaar. In de modebranche zien we bijvoorbeeld een gigantische toename in de online verkopen in loungewear in pyjama’s t.o.v. bijvoorbeeld uitgaanskleding of kantoorkleding.
Johan Jong - Maak uw keuze
Wij zagen juist een drastische verschuiving naar de avondverkoop. Onze verklaring daarvoor was dat overdag de kinderen bezig gehouden moesten worden, bijvoorbeeld tijdens online lessen (jongere kinderen kunnen dat niet zonder ouders). Wij hebben een cadeaushop, ik weet niet of het per sector uitmaakt. Onze klantenkring bestaat voor 90% uit vrouwen.