‘Online winkels breken alle records tijdens Black Friday’

Nederlandse online winkels hebben tijdens Black Friday alle verkooprecords gebroken. De online verkopen waren op vrijdag zelfs 80 procent hoger dan een jaar geleden, zo blijkt uit data van betaalverwerker Klarna.
Het eerste uur van Black Friday gingen de verkopen al door het plafond, zegt Klarna. De online bestedingen waren het uur na middernacht 84 procent hoger in vergelijking met hetzelfde uur in 2019.
Klarna baseert zich op transacties van 20.000 Nederlandse webshops. Met name de categorieën Elektronica, Entertainment en Health & Beauty stegen sterk in vergelijking met een gemiddelde online winkeldag. Ook de week in aanloop naar Black Friday, de eerste dagen van de zogenaamde Black Week, zag Klarna een recordstijging van het aantal online verkopen. De verkopen namen van maandag tot en met donderdag met maar liefst 97 procent toe, bijna een verdubbeling.
Met iDEAL is vijf dagen op rij het absolute record van vorig jaar op Black Friday gebroken, wat betreft het aantal transacties in e-commerce. Voor de omzet met iDEAL is het record drie dagen op rij gebroken, meldt de Betaalvereniging.
Er is duidelijk minder betaald in fysieke winkels. Het aantal transacties en omzet voor pinnen aan de toonbank op Black Friday lagen dit jaar 13 procent lager dan vorig jaar.
Ook in de VS werden records gebroken. Adobe schat de online omzet van webweinkels op Black Friday tussen de 8,9 en 9,6 miljard dollar. Dat is 20 tot 29 procent meer dan een jaar geleden. Adobe houdt de omzet bij van 80 van de Top 100 online retailers. E-commerce platform Shopify noteerde 3 miljoen dollar omzet per minuut op de drukste uren.
De belangrijkste bevindingen van Klarna
• Stijging online bestedingen Black Friday ten opzichte van 2019: 80%
• Toename eerste uur Black Friday (0.00 tot 01.00 uur) ten opzichte 2019: +84%
• Toename eerste uur Black Friday (0.00 tot 01.00 uur) ten opzichte van een gemiddelde winkeldag: +1079%
• Toename Black Week ten opzichte van 2019 (maandag t/m donderdag): +97%
• Grootste stijging productcategorieën eerste uur Black Friday (0.00 tot 01.00 uur) ten opzichte 2019 zijn Elektronica: + 1552% en Kleding en Schoenen + 1211%
• Grootste stijging productcategorie in Black Friday 2020 (maandag t/m vrijdag) in vergelijking met een gemiddelde winkeldag is Elektronica
• De leeftijdsgroep waar het aantal online aankopen het sterkst is gestegen ten opzichte van 2019: 18-25 jaar (+137%)
• De leeftijdsgroep met de meeste aankopen in 2020 is: 26-35 jaar (aandeel is 31%)
Foto Shutterstock
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Robert - Webresultaten
Nou …. dit is data van Klarna. Markbreed klopt dat echt niet. Lees ook maar eens dit stuk van jullie zelf 🙂 https://www.emerce.nl/nieuws/tweakers-black-friday-10-kleiner-2019
Maarten
Hoe groot is het aantal gebruikers bij Klarna? Ik ben benieuwd of dit wel representatief is. Ik zie bij meer breed georiënteerde partijen hele andere cijfers.
Peter
Ik kan mij voorstellen dat online verkoop een grote toename zag tijdens black friday. Veel mensen willen nog steeds van speciale aanbiedingen genieten, maar door corona is het niet veilig om persoonlijk winkels te bezoeken. Kloppen de bevindingen van Klarna wel? Hebben ze zich alleen beperkt tot een bepaalde branche?