Deel dit artikel
-

‘Onlinebestedingen naar 73,6 miljard in 2020’

Consumptieve bestedingen zullen na 2013 weer aantrekken dankzij online verkopen. Naar verwachting groeit de totale online verkoop van producten en diensten aan consumenten in Nederland van 65,9 miljard in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017 en naar 73,6 miljard euro in 2020. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksprogramma Shopping2020.

De versmelting van online en offline verkoopkanalen wordt de toekomst van de retail. Het online aandeel van alle B2C verkopen via smartphone en tablets wordt dé grote aanjager voor de toenemende consumptieve bestedingen, thuis en in de winkel, zo denken door brancheorganisaties geraadpleegde experts.

De online bestedingen groeien door naar 27 miljard euro, goed voor 36 procent van de totale consumptieve bestedingen in 2020. Dit is een bestedingsgroei van 145 procent ten opzichte van 2012. Experts verwachten dat de bestedingen in de fysieke winkels tot 2020 verder afnemen tot zo’n 47 miljard euro (-15 procent). De consumptieve groei van bestedingen komt dus volledig voor rekening van online, zowel thuis als in de winkel.

De totale B2C sector groeit na een neergang in 2013 naar 73,6 miljard euro in 2020. Online is hierbij dus onmiskenbaar de grote accelerator, die ervoor moet zorgen dat de consumentenbestedingen weer gaan toenemen. Dit blijkt goed mogelijk, want cross-channel kopers zijn weliswaar minder loyaal aan een aanbieder, ze geven wel meer geld uit dan pure offline, enkel op de winkel gerichte, consumenten.

In 2020 blijft de webwinkel het dominante online aankoopkanaal (60 procent aandeel in 2012, 56 procent in 2020). Instore online aankopen worden in de toekomst wel steeds belangrijker: aankopen van producten en diensten in de winkel die op afstand geleverd worden. Ook socia;e media zullen als online aankoopkanaal hun plaats meer gaan opeisen.

Experts verwachten dat directe verkoop in 2020 via veilingsites (7 procent), sociale media (6 procent) en kortingssites (4 procent) een beperkte rol blijft spelen. Binnen de webshops wordt wel een verschuiving verwacht. Het bestedingsaandeel van online warenhuizen als generalistische aanbieders (19 procent in 2020), groeit ten koste van de webwinkels van merken en producenten (24 procent).

Laptops en desktops maken in 2020 plaats voor tablets en smartphones als online aankoopplatform. 21 procent van de aankopen zal in 2020 gedaan worden via een smartphone en 33 procent via tablet. Opvallend is dat experts geen explosieve groei verwachten van directe aankopen via recente technologische innovaties zoals Google Glass en smartwatches. Ook als oriëntatiekanaal moet de invloed van deze innovaties volgens het expertpanel niet worden overschat.

Grote aankopen worden met name via de tablet gedaan, kleine aankopen via de smartphone. De smartphone wordt in 2020 het epicentrum van alle consumptieve bestedingen. Veel functies die voorheen waren toebedeeld aan een (zak)computer, worden door de smartphone overgenomen. De persoonlijkheid van de consument zit in 2020 in de smartphone.

Hoewel het online aandeel van alle markten fors toeneemt, wordt de grootste online groei verwacht in de reisbranche, de ticketverkoop en de telecomsector. De verwachting is dat telecom overall de grootste groei gaat doormaken. Home & Garden is in 2020 na Telecom het snelst groeiende segment. De Shopping2020 experts verwachten namelijk dat de woningmarkt tegen die tijd weer volop op gang is gekomen en dat dit de aankopen in het segment Home & Garden zal aanjagen.

Hoopgevend is dat vrijwel alle sectoren groeien ten opzichte van 2012. Het groeipercentage van een aantal markten zal echter niet boven het niveau van de prijsinflatie uitkomen. De toekomst van Boeken is nogal somber. Vaak onbetaalde digitale beschikbaarheid zorgt ervoor dat deze markt ook in 2020 onverminderd onder druk staat.

De cijfers worden donderdag nader toegelicht op het evenement Shopping Today in Almere.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond