Ontslagen bij Zalando door automatisering Marketing

Er verdwijnen tot 250 banen bij Zalando als gevolg van verregaande automatisering bij de afdeling Marketing. Klanten zullen anders worden benaderd, meer op basis van data met technologie, waardoor minder medewerkers nodig zijn.

Eind vorige week informeerde Zalando zijn werknemers over de voorgenomen veranderingen. Moritz Hahn, baas Supply and Demand, legt het op de site van de kledingwinkel uit. “We gaan voor het onderste uit de kan met gepersonaliseerde klantbenadering en marketing met kunstmatige intelligentie.”

Het bedrijf kondigt een interne herstructurering aan die meer macht en mogelijkheden bij de afzonderlijke landenteams legt. Marktbenadering verschuift van centrale focus op Europa naar een meer decentrale aanpak. “Er komt een afdeling Personalised Marketing met crossdisciplinaire teams met daarin productmanagers, marketingspecialisten, softwareschrijvers en data- en AI-wetenschappers die op schaal maar gepersonaliseerd contact gaan onderhouden met onze klanten.” Hahn streeft naar 23 miljoen Zalando’s voor 23 miljoen klanten, een persoonlijk aanbod voor iedereen.

De interne reorganisatie brengt met zich mee dat niet alle banen kunnen worden behouden. Volgens vakuitgave Horizont verdwijnen er 200 à 250 marketingfuncties. Los van deze ontwikkeling neemt Zalando dit jaar ook tweeduizend nieuwe medewerkers aan, onder wie veel techneuten.

Een andere innovatieve stap is de oprichting van Zalando Studios. Daarin worden de teams verantwoordelijk voor creatie en productie met elkaar samengevoegd. Dat moet het proces van contentproductie efficiënter maken.

Begin deze maand publiceerde de webwinkel zijn jaarverslag over 2017 (PDF). Daaruit valt af te leiden dat Zalando dit jaar vermoedelijk voor het eerst meer omzet buiten thuismarkt Duitsland gaat realiseren en daar dan ook uit de rode cijfers zal blijven.

Alle filialen van de webwinkel opgeteld verwerkten vorig jaar 2,5 miljard bezoeken, waarvan 71 procent via de smartphone. Het aantal orders steeg dat jaar met dertig procent tot negentig miljoen, gerealiseerd door 23 miljoen actieve klanten (+16%).

16 Reacties

23 miljoen Zalando’s voor 23 klanten… Elke klant bestaat uit 1 miljoen persoonlijkheden 😉

Dit zal hoogstwaarschijnlijk steeds vaker voorkomen, door gebruik van (big) Data. Of het ook een positief resultaat zal opleveren is natuurlijk nog de vraag!

Alle zelfbeniemde marketingmedewerkers die in feite alleen teksten schrijven voor mails en dergelijke, meer communicatie hoek zal hier veel mee te maken krijgen. Voor de echte marketeers met een marketingachtergrond inclusief data en statistiek is dit juist een verdieping.

Echte marketeers maken reclame via aan makkelijke url. Zalando.nl is niet echt een leuke om te onthouden. Als je een schoen zoekt. is schoen.nl iets beter 😉

Haha Martin, wat een goedkope reactie zeg.

@Martin .. alsjeblieft zeg

Mooie clickbait, aan het eind van de streep dus meer werkgelegenheid.
Personalisatie is bewezen effectief maar vergt ook veel uitdagingen op het gebied van content en techniek.
De marketeers die bij kunnen blijven met deze technische vooruitgang zullen hun baan waarschijnlijk blijven behouden.

Deze zin is vooral interessant: “Dat moet het proces van contentproductie efficiënter maken.” Ik snap goed dat ze intern de content die ze zelf maken en gebruiken beter kunnen inzetten. Nu is de vraag hoe ze de content voor en door andere partijen (publishers / Influencers) beter kunnen faciliteren? Als ze alles gaan automatiseren zou je denken dat ze het ook makkelijker maken voor Publishers om hun content te gebruiken en distribueren? Gaan ze stoppen met affiliate / content marketing of gaan ze het zelf doen ? Waar gaat de focus op marketing dan precies liggen, in mijn ogen gaan ze gewoon veel slecht converterende traffic niet meer betalen en attributie modellen toevoegen. De vraag is welk deel van de marketing moet je stoppen content of “coupon & koring” sites?

@Klaas
Ik hoop korting websites als pepper.com en kortingscode.nl niet niets anders doen dan ze zoekresultaten volproppen met lage kwaliteit content.

Wel lastig dat 250 personen hun baan moeten verliezen, maar ik lees dat er wel meer werkgelegenheid wordt gecreëerd voor techneuten. Sneu voor de personen die nu zonder zullen zitten, maar ja. Dit is het effect van de automatisering.

Blijkbaar zowel content als korting. Jammer dat ze stoppen met affiliate. Sites met goede en aansluitende content misschien een ander verdienmodel aanbieden? Ben erg benieuwd naar de nieuwe online marketing strategie.

Ze gaan all-the-way in personalisatie, maar het duurt nog steeds 4 werkdagen voordat je je bestelling in huis hebt…

Hey meneer Schoen.nl, de reactielinks zijn nofollow. Toch wel een beetje genoten van deze 2008 comment spam.

Zeer interessant hoe Zalando dit aanpakt.
Uiteindelijk is het prettig als je online minstens net zo persoonlijk wordt behandeld als in een fysieke winkel. Je wilt geen nummer zijn, maar een mens. Je identiteit, je uitstraling hangen ermee samen.
Als ze dat online met zoveel klanten voor elkaar krijgen, petje af

Zo zie je maar dat de echte creatieve marketeers die een product in de markt kunnen zetten langzaam vervangen worden door slimme techneuten die gewoon slim met big-data omgaan en de online marketing eerder een technisch dan creatief proces wordt.

Al is de data nog zo slim, Zalando moet toch haar businessmodel aanpassen nu de nieuwe wet tegen Geo Blocking er door is ( effectief vanaf december 2018) misschien wordt het wel Byelando.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug