Deel dit artikel
-

Ook AOL weert pop-up advertenties

update In navolging van portal iVillage.com stopt ook AOL met het vertonen van pop-up advertenties. Het bedrijf denkt dat de irritatie die de advertenties oproepen niet opweegt tegen de opbrengst ervan. In Nederland komen de pop-ups nog niet "heel veel voor", zegt Alex Stil van mediabureau Reddion. Hij benadrukt het belang van een frequency cap, waardoor iemand de advertentie niet vaker dan één of twee keer ziet.

De stap kost AOL naar verwachting 30 miljoen dollar aan winst (voor belastingen en afschrijvingen), zo meldt de Wall Street Journal. Het bedrijf blijkt dit er voor over te hebben om klanten niet onnodig voor het hoofd te stoten. Deze week stopt AOL met de verkoop, lopende verplichtingen zorgen er voor dat er nog wel zo nu en dan een pop-up opduikt.

AOL zet het koesteren van de achterban in als nieuw wapen in de strijd met Microsoft en Yahoo, zo lijkt het. Al geruime tijd is AOL in een gevecht verwikkeld met beide bedrijven over abonnees voor internettoegang, recent met name toegespitst op breedbandinternet. Deze week lanceerde AOL de nieuwe dienst AOL 8, later deze maand volgt Microsoft, met MSN 8. Overigens bevat de nieuwe versie van AOL niet de mogelijkheid om pop-ups te weren, meldt tech-site Geek.com, dat zijn ontevredenheid daarover duidelijk laat blijken .

Andere providers, zoals het Amerikaanse Earthlink, bieden hun abonnees wel de mogelijkheid om pop-ups buiten de deur te houden. Portal voor vrouwen iVillage.com, dat onderdeel is van Unilever, stopte ook met het plaatsen van de advertenties. IVillage meldde enkele maanden geleden dat 95 procent van de bezoekers de pop-up "het meest frustrerende aan internet" vonden. Eerder dit jaar nam ook Google openlijk stelling tegen de pop-up. Overigens zijn er ook partijen die wel brood zien in deze advertentie, eBay kondigde in mei aan de advertenties bij wijze van experiment te willen aanbieden. Ook de New York Times en Yahoo gebruiken ze nog regelmatig.

Alex Stil, directeur van online mediabureau Reddion , zegt dat de pop-up in Nederland nog niet "heel veel voorkomt". Zijn bureau laat ze wel plaatsen namens de klanten. Het effect in de zin van clickthrough en branding is hoger, zegt hij. "Het hangt natuurlijk van de campagne en de adverteerder af, maar de attentiewaarde is wel hoger." Cijfers hierover kan Stil echter niet geven.

"Of ze irritatie opleveren hangt af van hoe vaak je ze vertoont. Een frequency-cap is erg belangrijk, zodat iemand de pop-up hooguit één of twee keer ziet." Stil zegt dat er nog geen klachten zijn binnengekomen naar aanleiding van de advertenties. "Ik begrijp wel dat een medium ermee stopt. Als het meer irritatie oplevert dan dat het goed doet voor de adverteerder heeft het geen zin. De bezoekers van de site zijn toch het belangrijkste." Omdat het in Nederland nog minder voorkomt is de irritatie hier nog niet zo hoog gestegen als in de Verenigde Staten, vermoedt Stil.

Planet Media Group zegt zich terughoudend op te stellen. "Op dit moment zouden we meer kunnen verkopen dan we doen", zegt woordvoerster Ghislaine Werner. Ze laat weten dat Planet "naar de juiste balans" streeft tussen wensen van adverteerders en wensen van de klant. De reactie van de klant zou daarbij "zwaar wegen". Het bedrijf hanteert ook de frequency cap en stelt ook eisen aan de zwaarte van een pop-up.

Deel dit bericht

1 Reacties

Koos koets

Waarom zou je ook popups gebruiken als je er 16 kan wegproppen op een webpagina 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond