Deel dit artikel
-

Ook Facebook stapt in location based advertising

Facebook kondigde gisteren Facebook Deals aan, een lokale advertentiedienst als onderdeel van Places. Hiermee richt het zich, na Boost van Google en LBS-diensten als Foursquare en Groupon, op lokale ondernemers.

Facebook Places, in de VS al sinds augustus actief maar in Europa nog te verwachten, zien gebruikers sinds gisteren een lijst met nabije winkels of horecagelegenheden die een aanbieding hebben. Die aanbieding kunnen ze vervolgens met twee kliks ‘opeisen’. Met de verkregen code kunnen ze die aanbieding in de betreffende locatie ophalen.

Opvallend is dat Facebook zelf geen percentage van de opbrengst krijgt, wat concurrenten als Foursquare en Groupon wel doen. Facebook Deals zijn er in vier vormen, met een duidelijk sociale insteek:

•    Individual deals: beloning als je een keer incheckt
•    Loyalty deals: beloning als je vaker incheckt of wat koopt
•    Friend deals: beloning als je vrienden introduceert
•    Charity deals: bedrijven doneren aan een goed doel als iemand bij ze incheckt

Facebook stelt zijn dienst in eerste instantie open voor twintigduizend lokale ondernemingen. Kledingmerk Gap is een van de eerste gebruikers en geeft een gratis spijkerbroek weg aan de eerste tienduizend incheckers.

Met deze dienst gaat Facebook direct de concurrentie aan met Foursquare, Gowalla, Groupon en Boost van Google. Te verwachten is Facebook Places en Deals binnenkort ook worden uitgerold buiten de VS.

Deel dit bericht

1 Reactie

M Konings

Iemand enig idee wanneer Facebook Places in NL verwacht wordt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond