Deel dit artikel
-

Oorlog dempt Duitse e-commercebestedingen

De online verkoop van kleding daalde negen procent in Duitsland sinds het begin van de oorlog. Netto stegen de bestedingen bij webwinkels sindsdien nog meer met twee procent.

De oorlog in de Oekraïne heeft merkbaar effect op de digitale wereld. De consument wordt terughoudender.

Tot 24 februari stegen de omzet bij online kledingwinkels in Duitsland met tien procent. Daarna daalde hij, in vergelijking tot een jaar eerder, met 8,6 procent. Hetzelfde beeld is zichtbaar in de normaal vrij stabiele categorie Woninginrichting. De bestedingen namen daar tot maart met 13,9 procent toe om vervolgens af te vlakken tot een plus van 0,3 tot april.

Dit komt naar voren in de kwartaalcijfers van het Duitse handelsverband Bevh. Dat houdt elk kwartaal een steekproef onder veertigduizend consumenten.

Groei is duidelijk te zien bij de handel in reizen en trips: een plus van tweederde tot 1,85 miljard euro. Dat moet wel in het perspectief van begin 2021 orden gezien: toen werd er vanwege Covid19 amper gereisd.

In totaal gaf de Duitse consument in de eerste drie maanden van 2022 voor 23 miljard euro uit bij webwinkels en handelsplatformen, een stijging van 8,2 procent.

*) Photo by David Hertle on Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond