Deel dit artikel
-

Oprichters geven STIR laatste waarschuwing, anders einde

Vijf belangrijke leden, onder wie enkele oprichters, sturen een brandbrief aan VINEX/Stir waarin ze snel veranderingen eisen. Gebeurt dat niet, dan nemen ze het recht op korte termijn hun lidmaatschap op te zeggen.

Sinds juli 2011 probeert VINEX/Stir tot een nieuwe, moderne bereiksmeting te komen met GfK en comScore. De resultaten laten echter zo lang op zich wachten dat Adfab, Adfactor, IMNetworks, Semilo en WebAds dreigen op te stappen.

In de brief die op 28 januari werd verstuurd, schrijven zij: “We zijn op dit moment niet bereid om ons voor een langere termijn te verbinden aan de VINEX/Stir. [We] zullen wij ons lidmaatschap niet meer verlengen per 1 februari en onze publisher/ website-eigenaren adviseren zich terug te trekken uit het huidige onderzoek.”

Direct betrokkenen melden dat ze hun lidmaatschap nog niet hebben opgezegd en dat VINEX/Stir nog een laatste keer coulance krijgt om snel met een oplossing te komen.

Met de brandbrief effenen ze echter wel het pad om zich terug te trekken uit de bereiksmeting en alternatieven te zoeken. En dat gebeurt ook al. Er wordt met interesse uitgekeken naar het nieuwe, alomvattende systeem dat GfK voor en met Google ontwikkelt, MeMo2 en verscheidene partijen doen mee aan de proef met het meetsysteem van Wakoopa.

Adfab, Adfactor, IMNetworks, Semilo en WebAds vinden de opzet van het Stironderzoek te duur voor de geleverde kwaliteit, veel te laat opgeleverd in en opzet verouderd. Het schiet tekort op het gebied van RTB, metingen op het mobiele kanaal en het sluit onvoldoende aan op campagnemetingen.

De bureaus kunnen ook in de problemen komen als ze geen betrouwbare, actuele, moderne Stirgegevens krijgen. Sommige van hun klanten eisen dat bereik wordt ingekocht op basis van geijkte Stirgegevens. Het meetinstrument zelf volstaat echter niet.

De brandbrief komt niet uit de lucht vallen. Eind 2011 verwoordden dezelfde Stirleden dezelfde zorgen aan hetzelfde bestuur. Sinds die tijd is er, in de praktijk, nog niets veranderd.

Directeur Frans Kok van Stir: “Ik begrijp de frustratie en het duurt voor ons ook te lang. Bij de aanbesteding is gekozen voor een innovatieve aanpak. Met de kennis van nu zouden we dat waarschijnlijk niet hebben gedaan en voor een bestaande oplossing hebben gekozen. Ik durf niet te zeggen wanneer het instrument live gaat.” Hij spreekt de hoop uit dat dat in ieder geval voor de zomer is. Over het dreigend vertrek van leden: “We kunnen niemand tegenhouden.”

Foto: Denis (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Gert-Jan

hi Erwin, kunnen jullie nog een paragraaf toevoegen met wat uitleg over wat STIR precies is? (ik mis de context).

Marcel Vogels

Kleine aanpassing, Erwin. DMA – Digital Media Auditing Technologie is geen MeMo2 techniek, maar een Hottraffic techniek. Wel is het zo dat MeMo2 deze techniek inzet om portals, DSP’s, netwerken etc. te auditen op zichtbaarheid, bereik/selectiviteit en uplift.

Jochem Vroom

@Gert Jan

STIR is zo’n clubje dat bereik meet van grote websites via achterhaalde technieken, waar vervolgens onwetende adverteerders via agencies (die wel weten dat het slechte stats zijn, zoals hier ook aangegeven) op inkopen. Eigenlijk een beetje afgekeken van de TV wereld met die ‘kastjes’.

Als je daar als ‘medium’ site lid van wil worden moet je rekenen op een kostenpost van zo’n 6300 EUR per jaar, dan betaal je dus om in dat rijtje te staan, een jaarlijkse borrel mee te pakken en wekelijks slechte statistieken van je site te ontvangen. (Oh ja en de ‘websitevanhetjaar’ verkiezing gebruikt ook deze lijsten)

Nu kan je hier lezen in dit bericht dat ze gebruik willen maken van comscore om de statistieken te verbeteren.. Nou er bestaan denk ik geen slechtere ‘lokale (lees=NL)’ statistieken dan Comscore.. Dus ik wens iedereen veel succes =)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond