Deel dit artikel
-

OPTA en CBP leggen viral marketing aan banden

Viral marketing via ‘Tell a Friend’-systemen valt onder het spamverbod omdat er ongevraagd commerciële of ideële post wordt verzonden.

Dat stellen de overheidsorganen OPTA en CBP in een zojuist gepubliceerd rechtsoordeel. Ze geven bovendien aan in welke omstandigheden ‘Tell a Friend’-systemen wel rechtmatig kunnen worden toegepast.

Deze vorm van viral marketing is onderzocht omdat hierbij websites persoonsgegevens verwerkt en e-mails verzenden. Viral marketing is de digitale variant op mond-tot-mond-reclame. Consumenten attenderen bekenden hierbij per e-mail op iets nieuws of ludieks.

OPTA en CBP stellen dat ‘Tell a Friend’-systemen alleen dan rechtmatig zijn als de communicatie geschiedt op het belangeloos initiatief van de verzender én als de ontvanger duidelijk kan zien van wie het bericht afkomstig is. Ook moet de afzender volledig inzicht hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden.

De vierde voorwaarde voor rechtmatigheid klinkt: "De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender."

De laatste passage is zijdelings gerelateerd aan de weggooiplicht waar DDMA-voorzitter Tom Kok vorige week voor pleitte. Hij vroeg zich hardop af hoe lang toestemming mag geldt bij opt in-reclame. "Toestemming kan een keer ophouden".

Foto: leesa0502 (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Bart

En dit geldt dan natuurlijk ook voor e-cards. Ook een soort van tell-a-friend constructie met vaak hetzelfde doel.

Thijs Cobben

Dit slaat zo helemaal nergens op. Ik zou hotmail en gmail ook aan banden leggen, want consumenten kunnen dat ook misbruiken om elkaar e-mail te sturen. *briljant idee heeft* Weet je wat, dat hele e-mail moesten we maar eens afschaffen want daar wordt toch alleen maar spam mee verzonden !

Thijs Cobben

oops een gevalletje dat ik eerst het artikel had moeten lezen, of de kop misschien wat misleidend is, voor plaatsing reactie. Deze vier eisen zijn niet zo heel onredelijk (alleen waar bemoeit die overheid zich toch voortdurend mee?). Er gingen in het verleden wel eens stemmen op om heel viral marketing te verbieden omdat hier sprake zou zijn van ongevraagde verspreiding van bulk e-mail, ik verwarde het redelijker standpunt van OPTA/CBP onterecht met die meer radicale en nu toch wel achterhaalde zienswijze. De redactie mag wat mij betreft beide (incl. deze) reacties verwijderen.

Rick

Nette en bruikbare (en voor de hand liggende) richtlijnen voor wat al heel lang een grijs gebied was. In de hoop dat de reacties van Thijs niet worden verwijderd: Gmail en dergelijke voldoen juist exact aan de desbetreffende voorwaarden.  En wat overheidsbemoeienis betreft: de branche heeft meer dan 10 jaar de tijd gehad, en nog is 95% van alle tell-a-friend functionaliteit niet op een behoorlijke manier geimplementeerd. Ik heb het als developer al 'tig keer ter sprake gebracht, maar geen exploitant die geinteresserd was om het netjes te (laten) doen. Dan vraag je om overheidsbemoeienis.

J-OE

Viral marketing is niet alleen tell-a-friend. Er zijn tal van andere tools (twitter en ook direct mailen) die gebruikt worden voor mond-tot-mond reclame. Kop is nogal suggestief…beter: OPTA en CBP leggen tell-a-friend functionaliteiten aan banden

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond