Deel dit artikel
-

OPTA: Telecombedrijven overtreden mogelijk wet met DPI

KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 hebben wellicht meer informatie tot zich genomen van het internetgebruik van de klant dan nodig zou zijn. Het is een voorzichtige formulering van OPTA, die het bijbehorende onderzoek naar het CPB doorspeelt voor een vervolg.

OPTA geeft aan dat er geen e-mails, berichten op sociale netwerken of foto’s van klanten zijn ingezien. Met het toepassen van deep packet inspection (DPI), analyseren telecombedrijven het dataverkeer van hun klanten om ditzelfde dataverkeer beter te kunnen regelen.

Al zijn er geen foto’s of e-mailberichten bekeken, wel is er bewijs dat de telecombedrijven meer informatie gebruiken dan nodig is om het dataverkeer te kunnen regelen.

Telecombedrijven snuffelen met DPI aan het mobiele dataverkeer van hun klanten. De bedrijven herkennen welke applicaties hoeveel verkeer opleveren. DPI kan worden ingezet om het netwerk technisch te beheren, maar de verworven inzichten zouden ook gebruikt kunnen worden voor andere zaken. Eerder kwam KPN in opspraak omdat zij DPI wilden inzetten om abonnementen op af te stemmen. Ook Vodafone bleek DPI toe te passen.

Neemt een telecombedrijf teveel informatie tot zich, dan komt het communicatiegeheim om de hoek kijken. De bedrijven kennen een zorgplicht die afdwingt dat ze goed omgaan met de bescherming van persoonsgegevens.

Het CPB voert het vervolgonderzoek uit, waarna OPTA eventueel handhavend op kan treden, mocht dat nodig zijn na het vervolgonderzoek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond