Deel dit artikel
-

OR XS4ALL weer in conflict met KPN over strategisch advies

De Ondernemingsraad (OR) van internetaanbieder XS4ALL wil dat de plannen van moederbedrijf KPN om het merk op te heffen van tafel worden gehaald. Volgens de OR is er een reële mogelijkheid dat de businesscase tot integratie van XS4ALL in KPN in zijn geheel negatief uitvalt.

KPN wil het 60 pagina’s tellende advies dat de OR heeft aangeboden niet onafhankelijk laten onderzoeken. De OR heeft slechts ruimte gekregen voor een verkennend onderzoek uitgevoerd door het bedrijf Finext en daar moet het wat KPN betreft bij blijven.

KPN heeft volgens de OR daarmee niet alleen een onafhankelijk financieel onderzoek geweigerd, maar ook een onderzoek naar de strategische richting. ‘Dit belemmert de OR om inhoudelijk te adviseren. Wij vinden dit zeer teleurstellend, maar het is tekenend voor de situatie waarin wij ons bevinden.”

Het onafhankelijke onderzoeks- en adviesbureau Stratix heeft eind mei overigens wel een alternatieve businesscase gepresenteerd waarin XS4ALL blijft bestaan, genaamd ‘XS4ALL in zijn kracht’. De OR betwijfelt of deze businesscase voldoende is afgewogen tegen het integratieplan van KPN.

De klanten van XS4ALL hebben zich tot nu toe zeer prominent uitgesproken, een petitie tegen de opheffing is meer dan 53.000 maal ondertekend. Velen hebben aangeven niet naar KPN te willen overstappen omdat de kernwaardes niet overeenkomen.

Het merkenbeleid van KPN heeft tot dusverre averechts gewerkt. Het afgelopen kwartaal verloor het bedrijf per saldo 24.000 internetklanten en 7000 tv-abonnees, ondanks reclamespotjes die Telfort klanten moet overhalen bij KPN te blijven.

Als KPN afwijkt van het advies van de ondernemingsraad, kan die binnen een maand na mededeling van het besluit in beroep gaan bij de Ondernemingskamer.

De OR voelde zich vorige maand al genoodzaakt om het enquêterecht te gebruiken, vanwege het beleid van KPN richting XS4ALL in de afgelopen jaren. Deze procedure staat los van het advies.

Het management van KPN (lees KPN zelf) betreurt het advies van de OR op de adviesaanvraag en gaat het advies goed bestuderen, zo laat het bedrijf weten. ‘KPN zal klanten van XS4ALL pas over te laten gaan als KPN een vergelijkbaar of betere dienstverlening kan bieden. Dat zal naar verwachting in de loop van 2020 zijn.’

Foto Xs4all moet blijven

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond