Deel dit artikel
-

Orderchamp vangt miljoenen euro’s investering

Het online inkoopplatform voor retailers en webwinkels Orderchamp neemt een miljoeneninvestering aan om zijn groei te versnellen. Stefan van den Berg, ex-Afterpay, brengt zijn expertise in voor een nieuwe achterafbetaaloptie.

Andere nieuwe investeerders zijn Thomas Plantenga (Vinted) en Zhong Xu (Deliverect). Daarnaast doet de zittende investeerders henQ, Ruud Stelder en Dennis Cuijpers (beiden oud-SEOshop) ook weer mee in deze ronde. Externe investeerders hebben een minderheidsbelang.

“We hebben deze ronde versneld gedaan om expertise aan boord te krijgen voor internationalisatie van marketplaces en fintech. De markt ligt nog open”, vertelt Joost Brugmans aan Emerce. “Dertig procent van de bestellingen wordt reeds vanuit België gedaan, we zijn net live in Frankrijk en staan op het punt in Duitsland op te starten.”

De nieuwe investeerder Stefan van den Berg brengt kennis in die van grote waarde is voor de toekomst van de start-up. Het bedrijf gaat namelijk de optie tot achteraf betalen aanbieden aan retailers. Als oud-CEO van Afterpay is Van den Berg goed bekend met deze materie.

Brugmans: “Merchants kunnen vandaag bestellen en hoeven dan pas over dertig of zestig dagen te betalen. Zo krijgen ze financiële ruimte en tijd om hun producten binnen deze termijn te verkopen. Wij weten wie we dit wel en niet kunnen bieden dankzij onze geavanceerd algoritmes.”

Orderchamp exploiteert sinds september 2019 een B2B-marktplaats waar merken aan de ene kant en retailers en webwinkels aan de andere kant samenkomen. Voor merken is het een handige route om de longtail van de kleinere klanten via internet aan te spreken. Winkeliers krijgen toegang tot een breed scherp geprijsd assortiment. Brugmans: “Er zijn nu duizend merken live met 75.000 producten. Aan de andere kant zijn er vijftienduizend retaileraccounts. Van de actieve kopers is zeventig procent maandelijks actief.”

Populaire productgroepen zijn Home & Living, Baby & Kids en Stationery & Gifts (papierwaren), met Beauty & Health als grote groeier.

Vanwege het verdienmodel is Orderchamp er veel aan gelegen om retailers bekend te maken met nieuwe, voor hen inspirerende merken. Merken betalen commissie en enkel in de situatie dat Orderchamp hen een nieuwe klant aanbrengt.

Veel nieuwe klanten komen binnen door verwijzingen van merken die hun longtail van klanten doorverwijzen naar het nieuwe platform. De start-up is aantrekkelijk voor hen vanwege de beschikbaarheid van kortingen maar ook zaken die bij ‘gewoon e-commerce’ heel normaal zijn, zoals gratis verzending.

Orderchamps technologie is te integreren met e-commercesystemen als Lightspeed, Shopify en CCV.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond