Deel dit artikel
-

Ouderen groeimarkt voor tablets en smartphones

Van de oudere Nederlandse consumenten bezit 35 procent een smartphone en 37 procent een tablet. Voor de smartphone geldt dat het gebruik en bezit daalt naarmate de Nederlandse consument ouder wordt, terwijl bij tablets de piek met 51 procent in de middelste leeftijdscategorie zit. Dat blijkt uit de Global Mobile Consumer Survey Addicted to Connectivity, een jaarlijks onderzoek van Deloitte onder de mobiele consument.

Nederlanders hebben gemiddeld 4,3 mobiele apparaten tot hun beschikking, wat neerkomt op negen mobile apparaten per huishouden.

Het gebruik van smartphones onder jongeren ligt vanzelfsprekend hoger dan in de andere leeftijdscategorieën. Van de 18- tot 24-jarigen heeft 82 procent een smartphone, terwijl dit bij de 45- tot 54-jarigen op 58 procent ligt.

De kansen voor omzetgroei in de telecombranche liggen echter bij de oudere consument, omdat zij voldoende besteedbaar inkomen hebben en een smartphone vaak langer dan twee jaar houden. Het bezit van tablets laat een piek zien bij de 35- tot 44-jarigen (51 procent), omdat zij hogere inkomens hebben dan de jongere generatie. Hiernaast bezitten meer 55-plussers een tablet dan jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar. Ward vervolgt.

Er zijn wel geografische verschillen. Zo ligt het smartphonegebruik in Nederland opvallend hoog, terwijl in onze buurlanden een standaardtelefoon populairder is. Van de Belgische respondenten bezit 39 procent een smartphone en houdt 66 procent het nog bij de standaardtelefoon. In Nederland is de populariteit juist omgekeerd en heeft 59 procent een smartphone en 48 procent een standaardtelefoon.

Ondanks verschillende voorspellingen over populariteitsdalingen van de laptop, blijft de laatste het belangrijkst en meest populair onder de Nederlandse consument. Van de respondenten heeft 69 procent een eigen laptop of er een tot zijn beschikking, terwijl de smartphone en tablet een dekkingsgraad hebben van respectievelijk 59 procent en 42 procent.

Tablets en smartphones zijn juist ontwikkeld voor het delen en lezen van content, waardoor deze apparaten niet als vervanging van een laptop worden gezien, meent Deloitte.

Nieuwe ontwikkelingen als slimme horloges en brillen blijven hierin achter, omdat zij nog beperkt beschikbaar zijn en de bekendheid van deze apparaten laag is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond