‘Ouderen stuwen markt voor online mode’

65-plussers zijn de snelst groeiende groep kopers op de markt voor online fashion. Dat vertelde Gino Thuij van GfK gisteren op Emerce eFashion in Amsterdam. Opvallend is dat ouderen bij heel andere sites shoppen dan jongeren.

Thuij ziet de Europese en ook Nederlandse retail na jaren van crisis eindelijk weer wat opkrabbelen. Hij wees gisteren op de plannen van schoenen- en kledingketen Bristol om de komende jaren honderd nieuwe filialen te openen in de Benelux of op het nieuws van de doorstart van MS Mode onder de oude eigenaar Cool Investments.

Online mode groeit momenteel het snelst, maar kijkend naar de markt voor bovenmode moet Thuij constateren dat de online omzet het omzetverlies in de fysieke winkels van de afgelopen jaren nog niet heeft kunnen compenseren.

Wel loopt Nederland mee in de absolute online retailtop, na Engeland en Duitsland, ten minste als het om fashion gaat.

Ook bij de zuiderburen neemt online verkoop van mode sterk toe. Daar is online retailer Zalando in korte tijd enorm populair geworden. In Nederland zijn Bijenkorf en H&M online in trek.

Een belangrijkste trend is dat consumenten zich online oriënteren om vervolgens zowel online als offline te kopen. Nog altijd een substantieel deel van de online bekeken kleding wordt gewoon in de winkel gekocht. Showrooming, waarbij consumenten in de winkel kleding passen om die vervolgens online te kopen bij een concurrent, wordt volgens Thuij schromelijk overdreven. “Maar zeven procent van de online shoppende Nederlanders doet dat.”

Kleine zelfstandige winkeliers hebben het moeilijk. Het zijn vooral de grotere ketens of partijen met flinke verkoopformules die de slag aan het winnen zijn, ook online. Daarbij is prijs voor de consument soms belangrijker dan het aanbod. Het merendeel van de online gekochte kleding is afgeprijsd, wel zijn de gemiddelde uitgaven omhoog gegaan. Thuij: “Nederlanders zijn online koopjesjagers, ook als het om duurdere merkkleding gaat.”

Online retailers bedienen, bewust of onbewust, zeer uiteenlopende doelgroepen. Zalando is er vooral voor jongeren, maar naarmate de leeftijd stijgt, komen andere merken in beeld, zoals in Nederland Bonita en Witteveen Mode. “Ouderen ontdekken webwinkels ook, en maken een inhaalslag ten opzichte van jongeren. Maar zij kiezen wel voor andere merken retailers.”

Online kopen wordt in het algemeen steeds populairder onder ouderen, zegt Thuij. Waar in het tweede kwartaal van 2015 58 procent van de 65-plussers online producten of diensten heeft gekocht, is dit percentage in het tweede kwartaal gestegen naar 64 procent van de 65-plussers. Waar binnen Nederland het aantal online kopers in het tweede kwartaal toeneemt met 6,7 procent ten opzichte van het tweede kwartaal 2015, ligt de groei in het aantal online kopende 65-plussers op 13,8 procent. “Met de toenemende vergrijzing is dit een zeer grote groep aan het worden en het is de vraag of retailers zich hiervan voldoende bewust zijn.”

Hoewel online shoppen aan populariteit wint onder ouderen, is deze groep nog wel huiverig om hiervoor de smartphone te gebruiken; in het tweede kwartaal van 2016 heeft slechts 4 procent van de online kopende 65-plussers een online aankoop gedaan via hun smartphone (ten opzichte van 2 procent in 2015). Dit terwijl maar liefst een op de vier jongeren van 29 jaar en jonger een online aankoop heeft gedaan met behulp van hun smartphone.

Wat al deze consumenten – jong en oud – gemeen hebben is dat ze nog steeds ook graag naar winkels gaan. Retailers met fysieke winkels kunnen hiervan profiteren.

Foto’s eFashion 2016: Peter Boer

fashion2

publiek2

brechtje

publ2

efashion16

fashion

efashoion

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug