Deel dit artikel
-

Outbrain koopt Ligatus voor native advertising

Het Amerikaanse Outbrain koopt het Europees opererende Ligatus en brengt daarmee twee specialisten op het gebied van native advertising en redactionele aanbevelingen bij elkaar.

Dat maakten de partijen gisterenmiddag bekend. Financiële details zijn niet prijsgegeven. Ligatus, een volledige dochteronderneming van Gruner + Jahr (Bertelsmann), wordt aandeelhouder in Outbrain. Dat voldoet de transactie namelijk helemaal in aandelen.

Onbekend is tegen welke waardering dat gebeurt. Outbrain uit New York zelf werd half 2017 gewaardeerd op een miljard dollar.

Met de overname verwerft Outbrain een positie op de Europese markt. Tot op heden was het vooral op de VS-markt actief. Het exploiteert een technologie waarmee eigenaren van websites elkaars producties over en weer kunnen promoten. Outbrain plaatst ook reclame in die feeds. Uitgevers die deze technologie gebruiken zijn onder meer MSN, CNN, BBC, The Washington Post, The Guardian, Spiegel Online, El País en Sky News.

Ligatus werkt grotendeels aanvullend op dit systeem; andere geografische markt en andere objecten. Native advertising is de praktijk waarbij het bedrijf ‘advertorials’ als het ware injecteert op reclameposities in de deelnemende websites. Die betalen daarvoor.

“De overname van Ligatus maakt deel uit van onze marktconsolidatiestrategie en stelt ons in staat ons native aanbod uit te breiden naar adverteerders en de relatie met onze uitgevers te versterken”, aldus David Kostman, co-CEO van Outbrain. Zijn bedrijf is in private handen. Investeerders staken er in zeven rondes 197 miljoen dollar venturecapital in.

Aangezien het om een add-on acquisitie gaat, ligt het voor de hand dat Ligatus uit Keulen op enig moment meer technologie en diensten van Outbrain op de Europese markt gaat verkopen.

De G+J-dochter levert meer dan 37 miljard advertentievertoningen per maand op meer dan 1.400 premium publishersites in tien landen.

Naar verwachting kunnen de partijen de transactie in het tweede kwartaal van 2019 afronden.

Foto: Harry Traber (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond