Deel dit artikel
-

Outdoor grootste toename ontvangst reclamegeld, na internet

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2018 met 3,2% gegroeid tot 4,5 miljard euro. Na online media is buitenreclame de grootste groeier in ontvangen reclamebudget.

Dat laten nieuwe cijfers van onderzoekers Nielsen zien.

Buitenreclame ontving in vergelijking met 2017 6,4 procent meer, digitale reclamekanalen 8 procent meer. Bij die laatste groep gaat, zoals bekend. het merendeel van het reclamegeld naar Facebook en Google. Lokale media profiteren niet veel van de digitale verschuiving.

Naast de indeling van de netto mediabestedingen op basis van traditionele mediumtypen kunnen de mediabestedingen ook bekeken worden vanuit de wijze waarop content geconsumeerd wordt: kijken, luisteren en lezen. Dan blijkt, zo vertelt Nielsen, dat de netto mediabestedingen aan lezen veruit het grootst zijn met 2,5 miljard euro. Onder ‘lezen’ vallen naast printmedia ook folders, online display advertising en search.

“Aan ‘kijken’ (televisie, online video, bioscoop) besteedden adverteerders voor het eerst meer dan een miljard euro, maar het aandeel is met 22,5 procent beduidend kleiner dan dat van lezen.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Jack

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar als je groei en besteding door elkaar haalt en ook niet in staat bent om het goed op te schrijven “Online media is buitenreclame de grootste ontvanger van reclamebudgetten.” oeps

Kees

Het leek me ook al uiterst onwaarschijnlijk.
Heeft de redactie last van kunstmatige intelligentie?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond