Outlet club helpt Zalando aan omzetgroei

Zalando verbeterde de winstgevendheid in het eerste kwartaal mede dankzij een grotere vraag bij zijn online outlet club, Lounge by Zalando, en partners die meer mode- en beautyproducten op het platform hebben verkocht. In het eerste kwartaal werd er bijvoorbeeld een capsulecollectie met het in Amsterdam gevestigde designer streetwear merk Filling Pieces gelanceerd.
Lounge by Zalando, een online winkelclub die klanten tijdelijke aanbiedingen en kortingen biedt op premiummerken, groeide ‘bijzonder sterk’ in het eerste kwartaal en droeg bij aan een omzetstijging van 33 procent bij Offprice.
Het bruto goederenvolume (GMV) steeg in het eerste kwartaal met 2,8 procent tot 3,2 miljard euro en de omzet steeg met 2,3 procent tot 2,3 miljard euro ten opzichte van een jaar geleden. Het bedrijf draaide break-even op een aangepaste winst voor rente en belastingen (aangepaste EBIT) tegen 52 miljoen euro verlies in het eerste kwartaal een jaar geleden.
De Duitstalige markt loopt uit de pas met de rest van Europa, waar ruim 1 miljard euro omzet werd gedraaid.
Het aantal actieve klanten groeide met 4,8 procent ten opzichte van vorig jaar tot 51,2 miljoen.
Een betere ordereconomie leidde tot lagere uitvoeringskosten. De focus op winstgevende groei betekent dat het bedrijf op schema ligt om aan de verwachtingen voor het hele jaar te voldoen.
Zalando wijkt dan ook niet af van de jaarverwachting voor 2023. GMV zal naar verwachting tussen de 1 en 7 procent groeien. De omzet groeit maximaal 4 procent ten opzichte van vorig jaar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond