Deel dit artikel
-

Overload nieuwe stijl

In elk nummer van Emerce loert Yuri van Geest naar de mooiste blogposts, podcasts, slides en boeken op en over het web. Deze week generatieverschillen, synthetische biologie, location based services en nog veel meer. Tijd om eens lekker in de materie te duiken met Van Geest.

Blogposts

Digital natives
Waar gaat het over? De toenemende generatieverschillen door de opkomst van digitale media als internet en mobiele telefonie. Het verschil tussen digitale immigranten (25 jaar en ouder) en ‘digital natives’ (jonger dan 25 jaar). Jongeren hebben een andere manier van informatieverwerking en een andere kijk op zichzelf, de wereld en de waarde en impact van technologie. Meer organisch, holistisch en zelforganiserend. Hun hersenstructuur is door digitale media ook veranderd. Zij kijken anders tegen relaties en netwerken aan, wat tot conflicten leidt met oudere generaties met een ander wereldbeeld.
Waarom lezen? Diepgaande analyse van de zichtbare generatieverschillen als gevolg van ict in brede zin. De voor- en nadelen van de verschillende generaties worden uitvoerig besproken. Een interessante conversatie die aanzet tot het stellen en beantwoorden van fundamentele vragen over marketing, onderwijs en samenwerking.

  • Naam blog: Confessions of an ACA-fan
  • Schrijver: Henry Jenkins (MIT)
  • Biotech-toekomst
    Waar gaat het over? Een uiteenzetting over de geschiedenis en toekomst van de biologie met een accent op Darwin, biotechnologie en synthetische biologie. Hierbij wordt de analogie met de eerste computers gemaakt. Computers waren duur, groot en complex, net als biotechnologie nu. Er zal een democratisering optreden zoals nu ook computers (waaronder mobiele) zijn gedemocratiseerd. Van militaire instituten naar grote ondernemingen naar groepen en individuen. In deze blogpost zien wij verder de raakvlakken tussen biotechnologie en de vele ecologische uitdagingen waar wij voor staan. Voorts wordt ingegaan op de ontwikkeling van de biologie in de richting van open source.
    Waarom lezen? Een boeiend en belangrijk stuk over de snelle opkomst, rol en betekenis van de biotechnologierevolutie die ons allemaal zal raken de komende decennia. Geschreven door een van de belangrijkste wetenschappers van de afgelopen vijftig jaar. Treffend en overtuigend.

  • Naam blog: New York Times Book Review
  • Schrijver: Freeman Dyson
  • Podcasts

    Kevin Kelly
    Waar gaat het over? Alle boeken van Kevin Kelly van de afgelopen twintig jaar met een accent op ‘Nieuwe Regels voor een Nieuwe Economie’ alsmede ‘Out of Control’. Dit laatste boek beschrijft uitvoerig hoe machines biologischer worden en biologie de discipline van de 21ste eeuw wordt. Zo is er onder meer een dialoog over de ‘gift economy’, web 2.0, het semantische web als toekomst van internet, de rol van ‘tags’ en de opkomst van collectieve intelligentievormen. Ook gaat Kelly in op de waarde van voorspellingen en de rol van bewustzijn van geschiedenis in dit verband.
    Waarom luisteren? Een uitgebreid, gedegen en scherp interview met een van de invloedrijke denkers over digitale media. Boeiend en een breed perspectief.

  • Naam podcast: EconTalk
  • Producent: Russ Roberts
  • Nova Spivack
    Waar gaat het over? Een uitgebreide introductie in de wereld van het semantische web via een interview met een van de belangrijkste ceo’s op dat gebied, te weten Nova Spivack van Radar Networks. In dit interview komen de geschiedenis van het web en het semantische web, de onderliggende technologieën (zoals microformats en rdf), de voordelen en beperkingen en de toekomst ervan ruimschoots aan bod. Huidige toepassingen zoals bij Amazon, Joost, Twine, Freebase, RealTravel en Slashdot passeren de revue.
    Waarom luisteren? Compleet, duidelijk en inspirerend. De luisteraar kan op basis van dit inhoudelijk goede interview zelf een helder beeld vormen van de huidige ontwikkelingen in de richting van het semantische web met al zijn potentie en valkuilen.

  • Naam podcast: Talking with Talis
  • Producent: Paul Miller
  • Slides

    Location based services (LBS)
    Waar gaat het over? Een compleet overzicht van het onderwerp mobiel internet en location based services (LBS). Historie, toekomst, definities, aanbieders, go-to-marketmodel en toepassingen.
    Waarom bekijken? Duidelijke informatie over een van de meest veelbelovende en groeiende gebieden binnen digitale media.

  • Bron: Partenza Consulting
  • Behavorial targeting
    Waar gaat het over? Over het nog meer ‘targeten’ van advertenties binnen digitale media op basis van gedetailleerd (surf)gedrag. Historie, toekomst, technologie, groei, voordelen en prijs-waardeverhouding.
    Waarom bekijken? Een praktische en duidelijke uitleg van een trend binnen digitale marketing. Een aantal cases worden cijfermatig toegelicht.

  • Bron: @Tech
  • Boeken

    The Future of Management
    Waar gaat het over? Innovatie binnen het managementdenken, waarbij kenmerken en voordelen van digitale media een dominante rol spelen. Verschuiving van controle, hiërarchie en efficiëntie naar openheid, netwerken en innovatie.
    Waarom lezen? Grondige kijk in de veranderingen binnen het management met zeer uitgebreide casestudies, waaronder Google. Praktische inzichten voor het bevorderen van innovatie en creativiteit.

  • Auteur: Gary Hamel en Bill Breen
  • Uitgever: Harvard Business School Press
  • ISBN-13: 978-1422102503
  • www.garyhamel.com
  • Ascendancies – Best of Bruce Sterling
    Waar gaat het over? Diverse onderhoudende verhalen van een visionair met vele referenties naar digitale media in brede zin, biotechnologie, robotica en nanotechnologie met zijn politieke, economische en vooral sociaal-culturele toekomstscenario’s.
    Waarom lezen? Bijzonder verzamelwerk van een van de bekendste sciencefictionschrijvers van de afgelopen dertig jaar. Inspirerende materie van een van de grote denkers van dit moment naast Willam Gibson, Peter Schwartz en Kevin Kelly.

  • Auteur: Bruce Sterling
  • Uitgever: Subterranean Press
  • ISBN-13: 978-1596061132
  • Evocative Objects : Things We Think With
    Waar gaat het over? Een bijzondere kijk op alledaagse objecten door verschillende experts uit wetenschap, kunst en zakenwereld. Hoe kunnen objecten emoties, geheugen, creativiteit, spel en meditatie oproepen?
    Waarom lezen? Verrijking voor marketing-, reclame- en designprofessionals om op vele nieuwe manieren naar alom aanwezige objecten te kijken. Bezielend, origineel en boeiend. Dit is het tweede boek van Harvard-professor Sherry Turkle na haar baanbrekende boek The Second Self – Identity in the digital age.

  • Auteur: Sherry Turkle
  • Uitgever: MIT Press
  • ISBN-13: 978-0262201681
  • Deel dit bericht

    Plaats een reactie

    Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond