Deel dit artikel
-

Overture om de tafel met bedrijvengidsen

Overture gaat samenwerken met Gouden Gids-achtige partijen om gezamenlijk haar local search-strategie uit te voeren in Europa. Dat zegt Ruud Smeets, die binnen Overture verantwoordelijk is voor local search Europa, in een interview met Emerce. Op dit moment voert Smeets daartoe gesprekken met diverse partijen in Engeland, Duitsland en Frankrijk. Dat zijn de landen waar local search als eerste wordt geïntroduceerd in Europa.

Smeets hoopt voor het einde van het jaar een Europees 'local search'-product in de markt te kunnen zetten. Het Overture local search product wordt samen met Yahoo ontwikkeld. Volgens Smeets is Yahoo vooral verantwoordelijk voor de user experience. Oftewel: hoe gaat de gebruiker om met lokaal zoeken? Smeets kijkt namens Overture met name naar de positie van de adverteerder binnen local search. Volgens Smeets wil die lokale adverteerder maximale targeting, een stuk zekerheid dat hij geen klanten misloopt en gemak. Uiteindelijke doel van Overture en Yahoo is dat bijvoorbeeld tandartsen in Badhoevedorp, slagers in Heemstede en pizzabezorgers in Venlo beter vindbaar worden.

Een essentieel onderdeel voor local search is het beschikken over een database met bedrijfsinformatie. Overture beschikt niet over deze bedrijvengidsen. Het bedrijf denkt er dan ook over om of een database te kopen met bedrijfsgegevens erin of per land samenwerkingsverbanden aan te gaan.

Op dit moment wordt er al onderhandeld met diverse partijen in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Dan moet worden gedacht aan partijen als Yell, Thomson en BT. Bedoeling is dat Overture en de Gouden Gids-achtige partijen samen advertentieproducten in de markt gaan zetten waarvan beide partijen financieel beter worden. Hoe het businessmodel er precies uit gaat zien, wil Smeets nog niet kwijt. Hij hoopt voor het einde van het jaar een Europees local search-product klaar te hebben. In de loop van 2006 moet dat product geoptimaliseerd zijn.

“We hebben bedacht dat we per land in principe met een organisatie in zee zullen gaan,” zegt Smeets. Daarbij moet volgens Smeets gedacht worden aan Gouden Gids-achtige partijen en in sommige gevallen misschien wel om de Gouden Gids zelf. “Wat wij willen is dat wij over hun data kunnen beschikken, maar dat die data wel hun eigendom blijft. Wij laten op die database dan ons algoritme draaien waardoor we naadloos kunnen aansluiten bij onze 'websearch.' Doordat wij dat verkeer naar die database gaan leiden wordt die database waardevoller voor adverteerders en ontstaat er binnen die database een nieuwe reeks van advertentiemogelijkheden.”

De kracht van Overture is volgens Smeets de kennis van de zoekende consument, de grote hoeveelheid zoekverkeer en de kennis van de zoekmachinemarketing. “Als je dat combineert met de kennis die Gouden Gids-achtige partijen hebben van het midden- en klein bedrijf en hun uitstekende database, dan kun je zowel de zoekende consument als de lokale adverteerder goed bedienen. Gevolg van een dergelijke samenwerking is een relevante lokale zoekmachine.”

Volgens Smeets geven mkb’ers wereldwijd 22 miljard dollar uit aan lokaal adverteren (in lokale sufferdjes, lokale radio, etc). Daarvan gaat volgens Smeets maar 4 procent naar zoekmachinemarketing, 39 procent gaat nog altijd naar de Gouden Gids. Daar staat tegenover dat mensen steeds vaker op internet zoeken naar bedrijven in plaats van naar de papieren versie van de Gouden Gids te grijpen. Overture wil een groter stuk van de cake die lokaal adverteren heet. “Wij zien namelijk dat consumenten steeds vaker naar websearch grijpen. Wij hebben er ook naar gekeken waarom die mkb’ers nog geen tientallen procenten van hun reclame budgetten besteden aan zoekmachine marketing, terwijl hun klanten daar wel te vinden zijn.”

Uit onderzoek blijkt dat slechts 30 procent van de mkb’ers iets van online media begrijpt en dan is zoekmachinemarketing een nog veel complexere aangelegenheid. Het moet wat Smeets betreft dus simpeler. “Daarom zijn wij op zoek naar samenwerkingsverbanden met partijen die in een bepaald geografisch gebied succesvol zijn in het verkopen van advertenties richting het mkb. Dan moet je denken aan Gouden Gids achtige partijen. Zij hebben daar belang bij omdat ze via Overture voor het eerst toegang krijgen tot de lokaal zoekende internetter.”

Volgens Smeets doet 74 procent van de mensen wel eens een lokale search en is van alle zoektochten op internet 20 procent lokaal. Dat zal volgens Smeets alleen maar  toenemen. “Naarmate meer mensen breedbandverbindingen hebben, zullen ze vaker naar lokale informatie via internet zoeken,” vervolgt hij.

“Uiteindelijk streef je voor de consument naar het perfecte zoekresultaat en voor de adverteerder naar de perfecte advertentietargeting en voor onze distributiepartners, zoals Wanadoo en msn, streef je naar de hoogste omzet per search. En daarbij moet je het zo opzetten dat het ook nog op de diverse devices werkt. Dus op de desktop, op de mobiele telefoon en op de interactieve televisie.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark de Bruin

Het idee is fantatstisch! Ik hoop dat de uitrol in Nederland ook snel volgt.  Het is namelijk een interessant model om op 9292ov.nl te zetten, aangezien daar maandelijks vele miljoenen searches gedaan worden op plaatsnaam… Momenteel bieden wij ook al lokaal adverteren aan, maar het is inderdaad een uitdaging om dit lokaal adverteren in de belevingswereld van de lokale adverteerder te plaatsen. Die hebben nog niet allemaal een website…  Mijn ervaring is dat het in het begin veelal landelijke adverteerders zijn met een lokaal aanbod: zoals ADSL aansluitingen die nog niet overal mogelijk zijn.

Vernon

Op <a href=' http://www.localpoint.nl&#039; target='_blank' rel="nofollow" title='Localpoint'>LocalPoint</a> kan er nu gericht geadverteerd worden. Dit is een uniek platform waarop websites gelokaliseerd zijn en waar de adverteerder zeer nauwkeurig zijn doelgroep kan bereiken. LocalPoint werkt nog niet samen met advertentiebureau's maar kan wel bij dit soort initiatieven aansluiten.

Jeroen

Als overture slim is gaan ze is praten met de site beheerder van http://www.allesvan.nl.Dit concept is functioneel, efficent en goedkoop voor elke MKB'er. Ook mogen de verenigingen en stichtingen gratis een vermelding op deze site plaatsen. Vacatures, advertenties zijn voor de aangesloten bedrijven gratis. Echt dit is een geweldig lokaal concept. Mvg een blije ondernemer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond