Deel dit artikel
-

Packs: ‘Consument moet betalen voor bezorging’

Koeriersbedrijf Packs constateert dat vervoerders als Postnl, DHL en DPD al twee jaar lang een volume- en tarievenoorlog aan het uitvechten zijn over de rug van de zpp chauffeur, zodanig dat die voor zijn diensten nog slechts een uitgemergelde vergoeding krijgt. Zelfs met routes van 150 stops of meer per dag én tien uur werken is het niet mogelijk is om een droge boterham te verdienen.

Er moet iets fundamenteel veranderen in de thuiswinkelbranche, zegt Chief Marketing Officer Gerdwin Lammers in een pleidooi. Er moeten eerlijke vergoedingen voor afleveren betaald worden aan (zzp) chauffeurs en het is de consument die daarvoor moet betalen. Niet de vervoerder of zelfs niet de webshop.

Wie zélf gaat winkelen in de stad is voor vervoer en parkeren al gauw tussen de 10,00 en de 12.50 euro kwijt. ‘Dan is 6,95 toch wel een fatsoenlijk tarief voor het thuisbezorgen van wat je bij de webshop hebt gekocht, en dan kan webshop aan de vervoerder (en daarmee impliciet aan de chauffeur) ook een fatsoenlijke tarief betalen’.

In Duitsland zouden grote vervoerders reeds hun tarieven verhogen omdat er anders geen aflevercapaciteit meer ingekocht kan worden. Alles zit vol, er kan geen stop meer bij op een route en er is geen bus met chauffeur meer te krijgen.

Ondertussen heeft PostNL zich tot het kabinet gewend met een ‘klaagzang’ over de postverliezen en een subsidieverzoek van miljoenen om die af te dekken. Lammers vraagt zich daarbij hardop af of die miljoenen niet gebruikt gaan worden om de veel te lage pakkettarieven die PostNL al jaren hanteert te subsidiëren.

Verhoog als marktleider PostNL gewoon je tarieven en dan wel zodanig dat de vervoerder – en daarmee ook de chauffeur er beter van wordt, stelt Lammers.

Deel dit bericht

6 Reacties

Jan

Nee, 4 keer iemand aan de deur op een dag is lekker efficiënt. Misschien wat meer samenwerken om de kosten voor consumenten betaalbaar te houden?

Erwin

Jan, duidelijk het artikel niet gelezen?

Anders

Jan heeft gewoon een heel goed punt. Stel, je hebt 4 verschillende vervoerders aan de deur die allemaal 1 pakje komen bezorgen. Dan is het een stuk kostenefficiënter wanneer 1 vervoerder 4 pakjes bezorgt, en bovendien hoef je als consument dan niet de hele dag naast je voordeur te zitten en toiletbezoek uit te stellen (want er zal dan maar net aangebeld worden). Geen consument die zit te wachten op nog meer vervoerders.

Dus dat er een schaalgrootte-oorlog wordt uitgevochten is volkomen normaal. Waarom zouden consumenten in hemelsnaam extra moeten gaan betalen om de situatie er voor zichzelf op achteruit te laten gaan?

Natuurlijk heb je dan een monopolierisico, maar hey, als PostNL dan over 5 jaar na afloop van de oorlog alsnog zijn tarieven omhoog gooit, kan meneer Packs zelf weer ook meer vragen en zijn eigen chauffeurs dus zeer, zeer royaal belonen.

Piet

Ook jij snapt er niet veel van.

SEM

Nou Gerdwin, betaal jij eens normaal aan zzpr”s een normale vergoeding, jij betaald zelf geen eens €10 per uur voor bezorgen van pakketjes met eigen bus en kosten etc, hoe kan jij je afvragen dat postnl dpd dhl of andere bedrijven weinig betalen, ze betalen allemaal goed!! Jij moet normaal betalen, ik heb bijna veel verlies geleden door jou!

Lennart

Packs heeft echt een extreem lage google review. Ik had vandaag ook een slechte ervaring met Packs. Als Packs niet in staat is goede prijsafspraken te maken met de webshop en dat compenseert door haar werk niet of slecht uit te voeren kunnen ze beter stoppen., dat is echt voor niemand een gemis.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond