Deel dit artikel
-

Pakketvervoerders naderen piekbelasting: verzendingen +175%

De systemen van pakketvervoerders in Nederland piepen en kraken. Ze draaien op piekbelasting. Afgelopen week was het nog drukker dan de drukste Black Friday en het ziet er niet naar uit dat webwinkels het rustiger gaan krijgen.

Afgelopen dinsdag, 14 april, was de drukste dag van het jaar met 175 procent meer bestellingen dan op de dinsdag voor de coronamaatregelen. In Duitsland ligt het volume binnen de radar van techbedrijf Sendcloud zeventig procent hoger en in België 142 procent hoger. Het bedrijf uit Eindhoven helpt 15.000 bedrijven met het verschepen van pakketjes naar eindklanten.

Sinds de uitbraak van het coronavirus wendt Nederland zich zichtbaar vaker tot online winkels als alternatief voor fysieke winkels. Over het type orders kan Sendcloud niets zeggen. In eerder instantie meldde Thuiswinkel.org dat interesse in vermaak en uitrusting voor thuiswerken sterk in de lift zat. Maar een verklaring voor de aanhoudend opwaartse trend is nog niet te geven.

Een overzicht van ordervolumes laat zien dat er geen sprake van een piek is, maar van een opwaartse trend. De hausse aan online aankopen is niet incidenteel en aan een periode gebonden. Er is vooralsnog geen einde in zicht in de vraaggroei.

Veel fysieke winkels die ook als afhaalpunten fungeren zijn noodgedwongen gesloten waardoor bezorgers meer ritten moeten afleggen. Daar komt bij dat het aantal online bestellingen blijft stijgen en dat ook pakketvervoerders met ziek personeel kan kampen. DHL, bijvoorbeeld, geeft aan dat zo’n tien procent van de orders niet binnen 24 uur kan worden afgeleverd. Bij de Emerce-redactie komen ook signalen binnen over PostNL dat niet altijd aan de verwachtingen van webshops meer kan voldoen.

Pakketvervoerders hebben een middel om de vervoersvraag te sturen. PostNL gaat die komende december inzetten: de prijs voor pakketvervoer verhogen. Het is niet bekend of de vervoerders overwegen binnenkort aan deze knop te draaien om de vraag omlaag te sturen.

Foto: darkday (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond