Deel dit artikel
-

Papieren folder laat zich niet verjagen

Er worden steeds minder papieren folders bezorgd, dit jaar weer twee procent minder volgens verspreider Netwerk VSP, maar de online folders slaat nog niet echt aan.

De gemiddelde Nederlander is per jaar nog altijd bijna een volle werkweek bezig met het lezen van reclamefolders. Per week verspreiden de winkeliers in totaal honderd miljoen folders. Die komen terecht bij zes miljoen huishoudens. Het krantje werkt nog steeds; 71 procent oriënteert zich op de boodschappen met hulp van de folder. Op grote afstand volgen displays in de supermarkt en de websites van de formules.

Volgen sectormanager retail Dirk Mulder van ING Bank zoekt de consument nog redelijk traditioneel. ‘Dat is ook een verhaal van de kip en het ei; komt dat doordat er nog te weinig aanbiedingen online te vinden zijn, of doordat mensen blijven hangen in de bestaande middelen?’

Het aantal folders dat we online bekijken, is vergeleken met de papieren folder nog altijd klein: vijf miljoen per week. Volgens Peter Wiegman van Mediaonderzoek.nl is dat een gemiste kans. ‘Als je al die aanbiedingen uit de folders in één grote database stopt, heb je een prachtig overzicht van mogelijke kortingen. Daar wil ik wel in zoeken.’

De folderbranche onderzoekt overigens wel nieuwe mogelijkheden, zoals het gebruik van interactieve koppelingen met online. Consumenten kunnen met hun smartphone (QR)-codes scannen, waarna ze een product meteen online bestellen en betalen.

Overigens is Netwerk VSP eerder dit jaar Spotta gestart. Op Spotta.nl en in de Spotta-app zijn de folders digitaal door te bladeren. Er kan zowel landelijk als in de buurt (op postcode) gezocht worden naar producten, binnen categorieën of naar specifieke winkels.
.

Deel dit bericht

3 Reacties

Robin Streng

Bij Reclamefolder.nl ervaren wij dat de populariteit van de online folder explosief toeneemt. Ten opzichte van vorig jaar is het bereik en het aantal gelezen folders meer dan verdubbeld.

Enkele mooie cijfers van het Reclamefolder.nl platform:

– Bijna 1 miljoen app downloads
– Ruim 4 mln. folderraadplegingen per week
– In september zijn de consumenten ruim 350.000 uur actief geweest op het Reclamefolder platform

Daarnaast ervaren we dat meer en meer consument daadwerkelijk aankopen doen via de Reclamefolder app. Dit wordt gestimuleerd door een link van de online folder naar de webshop van de retailer.

van Deurzen

@Robin: 4 mln folderraadplegingen per week: 16mln per maand en dat gedurende 350.000 uur = 2,1mln minuten. 0,13min per raadpleging… niet erg veel?!

Robin Streng

@ van Deurzen: 350.000 x 60 = 21 miljoen minuten. Als je dat zou terugrekenen naar een daadwerkelijke bekeken folder heb je het over 1,3 minuut.

Bij de genoemde totale tijd op het Reclamefolder platform (350.000 uur) zitten consumenten echter deels ook te zoeken naar bepaalde folders, overzichtspagina’s, prikbord etc dus kan dit niet 1 op 1 op deze manier gesteld worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond