Deel dit artikel
-

Papieren krant voor millennials en generatie Z verleden tijd

De papieren krant is voor millennials en generatie Z verleden tijd. Dat blijkt uit onderzoek dat MediaTest in samenwerking met online uitgever Wayne Parker Kent uitvoerde. Het is volgens MediaTest voor het eerst dat ‘gedegen onderzoek’ is gedaan naar mediavoorkeuren van Nederlandse millennials.

Slechts 1 tot 2 procent slaat nog een papieren krant open om te weten wat er aan de hand is in de wereld. Nieuws wordt wel regelmatig uit een online of digitale krant gehaald. Dit doen veel meer millennials dan Gen Z’-ers, maar mannen telkens frequenter dan vrouwen. In steden lezen jongeren vaker een online krant dan in dorpen.

Opleidingsniveau blijkt een belangrijke voorspeller voor nieuwsgebruik. Driekwart van de laagopgeleide jongeren haalt zijn of haar nieuws via sociale media, tegenover 43 procent van de hoogopgeleide jongeren. De hoogopgeleide jongeren lezen regelmatig een online of digitale krant (44 procent), iets wat de laagopgeleide jongeren nauwelijks doen (11 procent).

Niet alle traditionele media worden geschuwd. Gemiddeld kijken de jongeren ruim 2,5 uur televisie per dag. Daarbij is on demand-televisie zoals Netflix en Videoland verreweg het populairst (Gen Z: 45 procent; millennials: 42 procent).

Maar ook lineair tv-kijken is nog niet uitgestorven onder de jongeren. Nog altijd 26 procent van Gen Z en 32 procent van de millennials besteden hun totale tv-kijktijd aan lineaire tv.

Buitenreclame en advertenties in kranten en tijdschriften zijn redelijk geaccepteerd door jongeren. Ruim de helft van de jongeren heeft echter een negatieve houding ten opzichte van tv-reclame. En 91 procent van hen kijkt een online advertentie die ze meteen weg kunnen klikken nooit af. Ook advertenties die ze na een paar seconden weg kunnen klikken worden bijna nooit helemaal afgekeken.

Opvallend is dat Gen Z negatiever is over offline vormen van reclame dan millennials. Voor online reclame geldt het omgekeerde. Verder valt op dat Gen Z veel negatiever is over radioreclame dan millennials (51 procent). Daarnaast wordt online reclame op pc en smartphone door beide doelgroepen irritant gevonden.

Het is vooral interruptiereclame die als irritant wordt ervaren. Native advertising wordt beter gewaardeerd. 42 procent vindt dat een acceptabele vorm van adverteren.

Wil je jongens uit Gen Z bereiken? Vergeet dan vooral het gaming platform Twitch niet, adviseert MediaTest. Zeker 20 procent van mannen uit Gen Z gebruikt dit platform. Wil je juist vrouwen bereiken? Denk dan ook aan Pinterest, wat vrouwen uit beide generaties veel vaker gebruiken dan mannen. Mobiel is overigens de standaard. Alleen YouTube, LinkedIn en Twitch worden ook regelmatig via desktop gebruikt.

Deel dit bericht

6 Reacties

bert

Gebruik liever X,Y,Z, Millenials klinkt frisser en nieuwer dan Z, maar het is omgekeerd.

bert

Grappig ook dat jullie het als gegeven zien, terwijl het een probleem is om aan te pakken in het onderwijs. Onderzoek toont namelijk dat digital natives helemaal niet goed zijn in ICT vaardigheden en mediawijsheid. Enkel een paar procent van de VWOers scoort voldoende, hws omdat zij de betere digital natives van de babyboomers hebben. Maar vooral meer uren voor mediawijsheid, en meer generatie X voor de klas (best digitaal onderlegde generatie)

WC eend

Wij van WC-eend…. “Het is volgens MediaTest voor het eerst dat ‘gedegen onderzoek’ is gedaan naar mediavoorkeuren van Nederlandse millennials.”

Ellen van Dieren - Recruiitment trainer

Welke range van geboortejaren voor de generatie Z is van uitgegaan in dit onderzoek? (zijn zoveel verschillende gegevens bekend over de diverse generaties)

Henny van der Pluijm

Ik ben 55. Toen ik 16 was (1979), las ook maar 2 procent van de jongeren een krant.

MediaTest

Hoi Ellen,

Bedankt voor je vraag. In ons onderzoek zijn Millennials gedefinieerd als geboren tussen 1980 en 1995 en Gen Z tussen 1996 en 2010. Aan ons onderzoek hebben echter geen kinderen van 7 jaar deelgenomen 🙂 De jongste deelnemer die (met toestemming van zijn of haar ouders) heeft deelgenomen, is 12 jaar oud.

Groeten,
MediaTest

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond