Deel dit artikel
-

Partners binnen 2 jaar meer omzet dan bol.com

Bol.com is volgens directeur Huub Vermeulen binnen twee jaar primair een handelsplatform voor derden en geen pure webwinkel.

Dat zei de algemeen directeur gisterenmiddag tijdens de afsluitende presentatie op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. “2019 is het kanteljaar voor ons, het jaar van het platform.”

Deze uitspraak komt niet helemaal als een verrassing. Uit de jaarcijfers van Ahold Delhaize bleek eerder deze week al dat de consumentenomzet van bol.com met 32 procent steeg (Pdf), maar dat het verkooptotaal van verkooppartners in dezelfde periode met veertig procent toenam.

Het lijkt er wel op dat Vermeulen een versnelling verwacht in hoeveel derden verhandelen via zijn platform. Eind vorig jaar gaf Ahold Delhaize een lagere verwachting af:

Inmiddels zitten er 23.000 externe handelaren op bol.com. “Wij zijn winkel 23.001. Zo moeten we onszelf zien”, zodat het bedrijf en de organisatie zichzelf ertoe verplicht om zich volledig te richten op platformactiviteiten. “Wij alléén als bol.com hebben geen toekomst, we moeten met de retailer in Nederland en België samenwerken.” Om dat laatste te realiseren opent het bedrijf in België dit jaar een apart kantoor en krijgen de winkels van Delhaize afhaalpunten van bol.com.

De eerste concrete stappen in de platformstrategie zijn al gezet. Het bedrijf heeft een groeiprogramma gedraaid voor vijfhonderd verkopers op de site. Van hen is geanalyseerd hoe zij hun omzet kunnen verbeteren. Die tips zijn via een interne A/B-test gevalideerd. Ze werken. De analyse wordt binnenkort nog eens gedaan maar dan richting 1.500 verkopers. Ook Belgische verkopers, dat zijn er zo’n tweeduizend, krijgen de learnings hiervan aangeboden.

Een andere stap is de ombouw van het partnerprogramma. Daar zaten bijvoorbeeld al logistieke diensten in, maar er worden sinds kort ook content- en financiële diensten van derden in aangeboden.

Het ING Economisch Bureau publiceerde eerder deze week de verwachting dat online aandeel in de Nederlandse non-food retail van 25 procent in 2018 naar 35 procent groeit in 2025. Het zijn vooral de grote platformen als Amazon, Alibaba en bol.com die dit segment gaan domineren. Nederlandse consumenten blijken volgens onderzoek bereid zich meer te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond