Deel dit artikel
-

Pathé Thuis op campagne met Talpa

Online bioscoop Pathé Thuis begint dit najaar een campagne op het netwerk van Talpa. De aanbieder wil zich duidelijker profileren in Nederland. “We passen niet op de hoop met Disney+ en Netflix”, zegt directeur Thomas van de Weerd.

“We zit niet in de abonnementen. Pathé Thuis is een impulsproduct met de nieuwste films die je los aanschaft en dan thuis of mobiel bekijkt. Marketing werkt bij ons anders.” Omdat het bedrijf geen vaste klant- annex betaalrelatie heeft met zijn kijkers moet Pathé Thuis zich steeds laten zien en uitleggen hoe het werkt. Vandaar de samenwerking met Talpa, waarmee eerder al ervaring werd opgedaan op de radio.

Over de invulling van de samenwerking vertelt Van de Weerd nog niets. Wel over de reden waarom met Talpa en niet met een ander medianetwerk. “Ze hebben een eigen creatieve unit die onder leiding staat van Ruud de Langen. Hun mix van afdelingen”, media, “gaan we gebruiken voor een effectieve mix.”

Eerder deze maand werd het bedrijf van Van de Weerd, Ruud Lamers en Pathé (minderheid) de eerste adverteerder op de informatieschermen in intercity’s van de NS. Dat was, zo wordt nu duidelijk, de eerste stap in een breder mediaoffensief.

“We zijn in 2010 begonnen en sindsdien is er veel gebeurd. De markt is groter en er zijn meer spelers. Netflix heeft de markt gemaakt toen ze in 2013 in Nederland begonnen. Je hebt partijen nodig om de categorie relevant te maken. Zelf realiseren we sinds dat moment jaarlijks gemiddeld een omzetgroei van 50 procent.”

De komst van partijen als Netflix, Videoland, Amazon Prime en Disney+ beschouwt de directeur als iets positiefs. “Dit zijn abonnementsdiensten. Ze maken de categorie video on demand groter. Wij zijn anders dan zij, omdat je bij ons geen abonnement nodig hebt. En we hebben alle nieuwe bioscoopfilms. Pathé Thuis is een transactionele dienst, een aanvulling op televisie.” Partijen als KPN, Ziggo, Google Play en iTunes zijn eerder concurrenten dan de Amerikaanse mediagiganten. “Door hun opkomst wordt de VoD-markt wel serieuzere business.”

Een andere manier om, naast de mediacampagne, nieuwe klanten te winnen is het zelf produceren van speelfilms. In februari 2020 komt de eerste Pathé Thuis Original uit: de film ‘Suriname’. Van de Weerd hoopt dit soort producties een paar keer per jaar te doen. “Zonder subsidie, met Nederlandse makers.”

Financiële cijfers wil de directeur niet geven. Wel wil hij een beeld schetsen: “Qua bereik zouden we de nummer twee keten zijn als we een bioscoop zouden zijn. Per jaar kijken er meer dan vijf miljoen mensen thuis via ons naar de nieuwste films.” Voor alle Pathé-bioscopen bij elkaar is dat ongeveer zestien miljoen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond