Deel dit artikel
-

Paul Tang: Google aanpakken voor faciliteren malafide loodgieters

Google moet aangepakt worden voor het faciliteren van advertenties van malafide loodgieters. Die bieden forse klikbedragen, tot wel 18 euro per klik, om bovenaan de zoekresultaten te komen. Europarlementariër Paul Tang wil nu actie ondernemen in de aanloop naar nieuwe Europese wetgeving, vertelde hij maandag in het consumentenprogramma Radar.

Het gaat veelal om jongens met een auto en een gereedschapskist, die bedragen tussen de 1200 en de 4000 euro rekenen voor het verhelpen van een simpele verstopping of lekkende leiding. Aangiftes worden veelal niet in behandeling genomen omdat de politie verwijst naar het civiele recht.

Google verdient per klik aan de advertenties en een loodgieter is gemiddeld zo’n 160 euro kwijt aan advertentiekosten om één klus binnen te halen.

Ook de Consumentenbond is kritisch op de rol van Google: ‘Met de advertenties zetten grote, malafide bedrijven lokale ondernemers buitenspel. Die kunnen hier nooit tegen opboksen. En dat maakt consumenten kwetsbaar, want die zijn daardoor een makkelijke prooi voor oplichters. Bij slotenmakers speelde dezelfde problematiek. Dat heeft de ACM opgelost door advertenties te verbieden. Zo’n verbod zou ook voor de loodgieters een uitstekende oplossing zijn’.

De ACM laat in een reactie aan Radar weten niet zomaar een beroepsgroep te kunnen uitsluiten van Google. ‘Daarvoor is grondig onderzoek nodig’.

Ook wordt steeds het gemak genoemd waarmee de louche loodgieters van 085-nummers kunnen wisselen. De ACM gaat over de uitgifte van telefoonnummers in Nederland. Voor 1000 nummers betaal je eenmalig 30 euro.

Vorig jaar dwong de ACM twee online advertentiebedrijven Leadle BV en Allfree BV te stoppen met het misleiden van klanten die online een slotenmaker zoeken. Daarnaast kunnen slotenmakers niet langer gebruik maken van Google Advertenties, doordat Google mede na overleg met de ACM deze advertenties heeft verwijderd en nieuwe advertenties voor deze partijen niet langer toestaat.

Paul Tang wijst op nieuwe Europese wetgeving waarmee bedrijven als Google kunnen worden aangepakt als zij medewerking verlenen aan oneerlijke handelspraktijken.

Google reageert bij Radar: ‘We werken voortdurend aan nieuwe en betere manieren om misleidende advertenties te bestrijden. Meldingen met betrekking tot misleidende praktijken worden onderzocht en waar nodig ondernemen wij actie. Zo zijn een aantal advertenties van loodgietersbedrijven inmiddels niet meer beschikbaar. We blijven zoeken naar oplossingen om fraude te voorkomen om ervoor te zorgen dat ons platform nuttig en veilig blijft voor alle gebruikers.’

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond