Deel dit artikel
-

Pay per use bij ICT Jobshop

In januari is de commerciële ICT jobshop van Notenbomer Internet Consultancy (NIC) van start gegaan. Opvallend bij de ICT jobshop is het pay-per-use systeem, waarbij het bedrijf alleen betaalt als de werkzoekende de vacature inziet of als er contact volgt. Dit systeem is de tegenhanger van het flat-fee systeem waarvan veel concurrenten zich bedienen.

René Notenbomer, eigenaar van NIC, wil met de nieuwe site werkgevers, werkzoekenden, freelancers en leveranciers een alternatief bieden voor de overvloedig aanwezige en veelal dure IT headhunters in de krappe ICT arbeidsmarkt. De nieuwe vacaturebank is ontstaan uit het samengaan van twee bestaande online vacaturebanken van NIC, Internet-jobs en IT-jobs. Deze vacaturebanken, elk goed voor 4000 bezoekers per maand, waren nog volledig gratis te raadplegen.

Bij veel vacaturesites betaalt een bedrijf een vast bedrag (flat fee) per maand of per vacature, ook al levert deze niets op. Bij NIC plaatst de werkgever gratis een vacature. Vervolgens betaalt het bedrijf 5 gulden per werkzoekende die de vacature inziet (pay-per-view). Als er daadwerkelijk contact wordt gelegd, betaalt het bedrijf 100 gulden (pay-per-response). Dit tot een maximum van 1000 gulden per maand per vacature. Voor werkzoekenden is de ICT jobshop gratis.

NIC wil in het voorjaar de ICT freelance markt te betreden, op basis van een 'no cure no pay' systeem. NIC wil hiermee een brug slaan tussen opdrachtgevers en freelancers. In dit geval is het de freelancer die betaalt.

Na de vacaturebank en de bemiddelingsservice voor freelancers is 'online bidding' (een acquisitieservice voor leveranciers, naar Amerikaans voorbeeld), de volgende stap in de ontwikkeling van de dienst. De kosten zijn voor rekening van de leverancier die reageert op de opdrachtadvertentie. Over exacte bedragen kan Notenbomer op dit moment nog geen mededelingen doen.

Het uiteindelijke doel van NIC is een compleet platform te bieden waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Omzet moet volledig uit de daadwerkelijke contacten komen. Over een winstverwachting wil Notenbomer zich in dit stadium niet uitspreken.

Medio februari gaat er een promotie campagne van start. NIC richt zich met name op 'target group media', waarvan vakbladen, online reclame en radiocommercials een wezenlijk onderdeel uitmaken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond