Deel dit artikel
-

PCM en ATP samen in reisportal

Met een nieuwe reisportal willen reisbureau ATP Online en krantenuitgever PCM bij de top drie grote spelers in de online reismarkt gaan horen. De site gaat halverwege volgend jaar online. Volgens Projectleider Nathalie Okker ontbreekt het nog aan een reisportal met een compleet pakket aan producten en content.

De nieuwe reisportal is een samenwerkingsverband tussen PCM Interactieve Media (PIM), een werkmaatschappij van PCM Uitgevers, en ATP Online, the Advanced Travel Partner. Laatstgenoemde partij beschikt over een database waar klanten vluchten van 500 maatschappijen en kamers in 43.000 hotels kunnen boeken. Dat kan reeds via de eigen site , maar ook via strategische samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld internetaanbieder World Online . De reisportal moet straks de combinatie van reiscontent, reisproducten en real time boekingstechnologie gaan bieden. Naast PIM en ATP zijn er gesprekken gaande met twee grote touroperators die eventueel ook zullen toetreden tot dit samenwerkingverband.

Nathalie Okker, als projectleider vanuit PIM betrokken bij de nieuwe reisportal, kan nog niet vertellen hoe deze gaat heten. Evenmin doet zij uitspraken over het bedrag dat PCM en ATP in het nieuwe initiatief investeren. De portalsite zal pas in het voorjaar van 2001 online gaan. Waarom dan nu al een persbericht? Okker: "We streven naar compleetheid, maar zijn ons ervan bewust dat we niet alles zelf in huis hebben. Op content- en productniveau is er ruimte voor samenwerking met derden, zoals reisbureaus en touroperators. Het kunnen ook nichemarkten zijn die bijvoorbeeld trektochten naar de Himalaya organiseren en zelf niet de middelen hebben om een groot reisinitiatief op internet te zetten."

Is er nog behoefte aan alweer een nieuwe reisportal?
"Er zijn al veel initiatieven, ook vanuit de traditionele reiswereld. Vaak is het echter product gerelateerd en vind je niet echt een goede combinatie tussen product en informatie. Mensen zijn vaak online op zoek naar reisinformatie en maken dan een printje dat ze meenemen naar een reisbureau. Ze willen ook meteen boeken en dat kan straks bij ons."
Doen Travel Planet en Elmar Reizen dat niet al?
"Elmar is een uitgever die reisinformatie heeft en met een lokaal reisbureau is gestart met verkoop. In onze ogen is dat nog niet dusdanig uitgebouwd dat er echt een compleet pakket aan producten te vinden is. Travel Planet biedt alleen de aanbieders die onder Travel Unie vallen en geen derden. De content is nog vrij oppervlakkig."

Wat wordt de rol van PCM bij de nieuwe portalsite?
"Bij PCM zit ook een partij als Meulenhoff die reisboeken uitgeeft, dus ik denk dat wij daar een interessante contentpartij in zijn. Het Algemeen Dagblad heeft bovendien een groot katern over toerisme en de Volkskrant heeft Traject. Het is denkbaar dat we voor de titels binnen hun toerismekatern een reismodule gaan ontwikkelen, die in het verlengde ligt van de reisportal. Zoals Trouw een samenwerking heeft met Boeknet ."

Wat verwachten jullie dat de site gaat opleveren?
"We denken één van de drie grote spelers in de online reismarkt te worden. Naast Travel Unie en een andere Nederlandse of buitenlandse partij. Een ludiekere site als het Spaanse eDreams zou ook een speler in de Nederlandse markt kunnen worden."

Deel dit bericht

2 Reacties

Andy Kalbvleesch

Beloftes moet je nakomen dus bij deze mijn reaktie nadat de werkdag erop zit. Het is elke keer weer jammer dat partijen denken dat ze iets nieuws en goeds/groots gaan doen. Wat betreft mevrouw Okker het volgende. Okay PIM moet ook wat gaan doen. Hadden we niet al het nieuws dat de Telegraaf iets heel nieuws gaat doen met een Travelportal i.s.m. Airtrade (een potentiele top 3 speler), nu dus ook PIM met ATP. Mevrouw Okker… u kunt wel een heel nieuwe portal willen starten maar is ATP dan wel u partner? U stelt dat u ook trektochten door de Himalaya wil aanbieden, laat nu net ATP altijd als doelstelling hebben gehad; alleen daadwerkelijk boekbare reizen "realtime" via de site! Dat lijkt me moeilijk worden voor een complex produkt als trektochten door de Himalaya die dus nooit realtime boekbaar zullen zijn. Daarnaast is AT partner al langere tijd bezig om een plaats te verwerven in de online Travelmarket. Misschien als u uw huiswerk zou hebben gedaan zou u dus weten dat de samenwerking met Worldonline op losse schroeven staat en wel om de volgende reden. Worldonline had gehoopt een partner te vinden in ATP die een interessante invulling zou kunnen geven aan hun travelchannel. Echter nu na maanden blijkt het te stoppen bij een boek je ticket en hotel module, niet echt vernieuwend (dit heeft niet eens iets te maken met een eventuele overname door Tiscali). ATP is een prachtig bedrijf op de zakelijke markt die graag wil toetreden tot de consumenten markt, liefst online. Tsja… zullen we Travel emotions er nog eens bij halen? Waarom horen we daar niets meer van? Misschien toch niet zo succesvol? Het zegt ook misschien wel iets als je partners voor de Travel emotions shop (WOL en KLM) allebei gaan shoppen bij ander travelsites. KLM doet het met Vakantienet en WOL shopt overal. kleine partijen, neah niet echt. Dus zou er dan iets mis zijn met die jongens en meisjes van ATP…ze hebben u mevrouw Okker in ieder geval overtuigd met hun arrogantie dat ze weten hoe de online travelbizz in elkaar steekt. Mevrouw Okker u heeft het erover dat u 2 grote Touroperators heeft gevonden die ook mee willen doen… zijn dat toevallig Olympia en de Jong intra? Het is jammer dat uw kennis zich beperkt tot PR en geen idee heeft wat de reisbranche wil of doet. Waarschijnlijk bent u ook maar persvoorlichtster met naast dit truukje ook geen navenante kennis van zaken m.b.t.de resibranche. Conclusie. Ben ik teleurgesteld dat wij niet met PIM samen kunnen werken? Ja aan de ene kant wel want het is een grote partij. Nee aan de andere kant want als de visie dusdanig is dat men kiest voor ATP dan denk ik snel men heeft niet nagedacht of huiswerk gedaan. Je kan beter met een goede partner werken dan met een partner die advanced in travel is, tenminste dat is wat de naam je doet geloven!!! Voor de goede orde respect voor ATP m.b.t.bizz travel en laten ze dat vooral blijven doen want dat snappen ze wel heeeeeeeel goed (600 mil is namelijk wel geld), maar schoenmaker blijf bij je leest! Oh, ik heb al eens uitgelegd aan de jongens van ATP hoe het zit (ook over Himalaya tochten enzo, en over CRM, etc. dus als jullie bij PIM ook een lezing willen; be my guest, want schijnbaar hebben ze bij ATP er ook iets van opgestoken). Dat was het weer voor deze avond jongens en meisjes, welterusten. Andy Kalbvleesch / Opvakantie.nl

AK

Ambities zijn 1, arrogantie is 2. Er moet ook nog gewerkt worden zal ik maar zeggen maar ik verheug me nu al op vanavond, om eens een mooie reaktie te schrijven op dit artikel. Dus kom vooral morgen nog eens terug!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond