Deel dit artikel
-

PCM tevreden over aanpak betaalde content

PCM dagbladen is vooralsnog tevreden over de nieuwe aanpak rond betaalde content. Trouw en Volkskrant verkopen online meer dan verwacht. Bij het NRC Handelsblad meent men dat de sinds kort geldende registratieplicht bij bezoek aan de site, bezoekers niet overmatig afschrikt. "We zien tot dusver ongeveer tien procent minder pageviews."

Afgelopen zomer ging de kogel door de kerk: er kwam een verplichte registratie voor de bezoekers van de sites van Volkskrant, Algemeen Dagblad, Parool, Trouw en NRC Handelsblad. Het NRC was vier weken geleden de eerste in de rij, Trouw volgt binnenkort, dan AD en de Volkskrant. Gijsbert van Es, adjunct hoofdredacteur van het NRC Handelsblad en verantwoordelijk voor de site van het NRC: "De animo van onze bezoekers om zich te laten registreren, is zeker niet teleurstellend. Het gaat eigenlijk opvallend goed. We zien tot dusver ongeveer tien procent minder pageviews. Er zit nog altijd geweldige groei in ons sitebezoek. Die groeicurve zien we door de registratie nu wat afvlakken, maar zal zeer waarschijnlijk doorzetten."

Van Es benadrukt dat de verplichte registratie niet vanuit de redactie van het NRC komt. Het besluit is genomen door de Raad van Bestuur. "Wij hebben er zelfs tegen geageerd, maar achteraf bezien is de schade zeer beperkt." PCM gebruikt de persoonlijke gegevens voor marketingdoeleinden. Pink Roccade facilliteert de implementatie van het systeem voor alle PCM dagbladen.

Van Es wil zijn site zoveel mogelijk gratis houden, maar voor toegevoegde waarde zal moeten worden betaald. "Ik kan je verzekeren dat een website exploiteren voor een krant nog altijd geen melkkoe is." En dus gaat ook het NRC Handelsblad bezoekers in de nabije toekomst laten betalen, zoals dat nu al het geval is bij de Volkskrant, het Parool en Trouw. Verrijkte content en de toegevoegde waarde die daar mee gegenereerd wordt, zal het voor het NRC moeten doen. Als voorbeeld noemt van Es een dienst in samenwerking met Meteo Consult, welke half november start. De gebruiker kan dan voor "waarschijnlijk" 1,15 euro "unieke weerinformatie" tot zich nemen. Van Es: "Je moet dan denken aan zeer recente weersvoorspelling, van zeg drie uur oud, in jouw postcode-gebied, of denk aan radarbeelden of specifieke satellietbeelden. Een ander voorbeeld is dat we een nieuwe zoekmachine hebben aangekocht, één die aanzienlijk beter is dan Trouw en Volkskrant en die veel beter ons archief zal ontsluiten."

Sinds begin augustus verkoopt Trouw online artikelen uit haar archief, de Volkskrant doet dit vanaf eind augustus. Volgens Robert Jan de Heer, de sitemanager van de Volkskrant, en voorheen bij Trouw, worden er van Trouw en de Volkskrant meer online artikelen verkocht dan op basis van prognoses werd verwacht. De exacte verkoopcijfers kan hij niet geven. "We zijn tevreden. Opvallend is dat de online verkoop uit de archieven nog steeds groeiende is, wekelijks met zo'n vijf á tien procent. De Volkskrant verkoopt ongeveer vijf keer zoveel artikelen als Trouw, een getalsmatige verhouding die overeenkomt met het bezoekersaantal van de twee kranten."

PCM ontwikkelt momenteel een systeem dat ook betaling voor een bepaalde duur mogelijk maakt. Niet betaling per artikel zodoende, maar betaling per tijdslimiet. Een dienst die met Switchpoint, het systeem waarmee PCM nu werkt, niet mogelijk is. De Heer: "Veel scholieren of studenten zijn bijvoorbeeld niet bereid meer dan één keer te betalen voor informatie. Als ze een uur of een dag de tijd krijgen zouden ze wel onze diensten willen afnemen." Ook regelt Switchpoint de betaling via de telefoonlijn, niet per creditcard. Vervelend voor de buitenlandse bezoekers van de site. De Heer: "Twintig tot dertig procent van onze sitebezoekers doet dit vanuit het buitenland. Zij hebben op deze manier geen toegang tot het archief. We werken er aan om ook dit te optimaliseren."

Een krant die zijn bezoekers niet om persoonsgegevens vraagt, maar wel als eerste betaalde content aanbood aan zijn lezers, is het Nederlands Dagblad, de 'gereformeerde ochtendkrant van christelijk Nederland.' Sinds maart dit jaar verkoopt men kranten in het geheel, in de losse online verkoop. Sinds juli zijn daar delen uit het archief bijgekomen. Ruud Vos is chef van de redactie internet en verantwoordelijk voor de implementatie van het betaalsysteem: "De eerste maand gaven wij de bezoekers vijf virtuele euro's om hen over de streep te trekken. We zien nu dat mensen door hun virtuele tegoed heen zijn en dat er steeds vaker betaald wordt voor specifieke dossiers. Het aantal gebruikers loopt langzaam maar zeker op."

De verwachting van Vos is dat online krantenlezers in Nederland eind 2004 moeten betalen voor "bijna alle" content op de sites. "Wij overwegen bijvoorbeeld om tegen onze abonnees te zeggen dat ze voor alles moeten betalen wat ouder is dan drie maanden." Dat lijkt volgen Vos klantonvriendelijker dan het is. Volgens hem bellen nu nog regelmatig mensen naar de redactie die een stuk uit het archief willen hebben. Zij betalen dan 1 euro plus verzendkosten. Vos: "Mensen betalen dat zonder morren. Daarvan kun je leren dat lezers bereid zijn te betalen voor heel specifieke stukken. Dat zie je op onze site ook, er is weinig vraag naar de algemene stukken, maar voor onze eigen, unieke content wil men zeker wel betalen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond